Työntekijän irtisanominen sattuu

Johtaminen | 14.10.2019

Kirjoittaja Azets Finland

Liian usein irtisanomistilanteissa toistuvat samat virheet, joita irtisanottu ei unohda. Potkuja seuraa arvottomuuden tunne.

Irtisanomistilanne on stressin paikka kaikille. Harva esihenkilö lähtee tilanteisiin kevyin mielin ja hyvä niin. On todella tärkeää, että esihenkilö löytää irtisanomistilanteessa selkeät perusteet toiminnalleen ja tunteet, joita voisi kutsua nimillä empatia ja läsnäolo, kuten myös sanoilla inhimillisyys, oikeudenmukaisuus, rehellisyys. Esihenkilötyön vaikeimpia tilanteita on irtisanomistilanteet. Se on ja pitääkin olla hetki, joka jää mieleen.

Esihenkilö, joka vaikuttaa tunteettomalta saneeraajalta ja jakelee potkuja, voi todellisuudessa olla hyvin herkkä ihminen, joka kärsii sisimmässään tästä osasta työssään. Mielessä saattaa pyöriä: Minua jännittää miten se irtisanomistilanne menee? Osaanko sanoa asiat oikein? Mitä jos irtisanottu raivostuu ja huutaa? Mitäpä jos irtisanottu itkee lohduttomasti? Mitä teen, jos irtisanottu on aivan hiljaa?

Itse irtisanomistilanne on herkkä. Sen pitää ollakin sitä. Tilanteen voi hoitaa monella tavalla. Tärkeintä on aito kohtaaminen esihenkilön ja työntekijän välillä.

Esihenkilön väärin valitut sanat jäävät leijumaan työntekijän korviin ja muistuvat mieleen vielä vuosien päästä. Tilanteen vähättely tai ylireippaat sanat: ”Tämä on sinulle kuule vaan mahdollisuus ja onnenpotku eteenpäin ”. No ei irtisanottava ajattele välttämättä ollenkaan niin. Esihenkilön tarkoitus lohduttaa tulee ulos täydellisen väärinä sanavalintoina.

Vinkit esihenkilöille irtisanomistilanteeseen

Esihenkilön valmistautumista irtisanomistilanteisiin tulee tukea yrityksen johtoa myöten. Meillä kaikilla on erilaiset sosiaaliset taidot ja erilainen suhtautuminen väistämättömään, mutta vaikeaan hetkeen. Ohessa Azetsin coachin vinkit irtisanomistilanteen ammattimaiseen hoitamiseen:

  • valmistaudu kunnolla
  • varaa rauhallinen tila
  • varaa aikaa paljon ja tyhjennä aidosti kalenteri muusta
  • katso silmiin
  • ole läsnä
  • älä esitä reipasta
  • älä ole ylimielinen
  • ole kohtelias
  • anna toisen tunteille tilaa ja kohtaa ne kunnioituksella
  • osoita kehonkielelläkin läsnäoloa (läppäri kiinni, älä vetäydy huoneen toiseen nurkkaan)
  • varaudu siihen, että toinen ei muista hetkestä mitään sanojasi vain sen millainen tunnelma oli
  • huolehdi siitä, että kohtaat irtisanotun asiallisesti ja inhimillisesti
  • anna irtisanotulle dokumentteja, jotka hän saa mukaansa ja joihin hän voi palata myöhemmin

Potkujen antaminen on yksi vaikeimmista esihenkilötilanteista. Se, miten esihenkilö niistä selviytyy, riippuu paljon elämän kokemuksesta sekä kyvystä asettua toisen ihmisen asemaan.

Autamme esihenkilöitä irtisanomisten ammattimaisessa ja inhimillisessä hoitamisessa. Teemme myös outplacement-valmennuksia, joissa autamme henkilöitä löytämään uuden vaihteen työelämässä. Outplacement-valmennukset tukevat yrityksen lakisääteistä velvollisuutta tarjota henkilölle tukea uudelleentyöllistymiseen. Valmennukset räätälöidään aina asiakkaan sen hetkisiä tarpeita tukeviksi kokonaisuuksiksi.

Tutustu johtamisen palveluihimme

post author

Kirjoittajasta Azets Finland

Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava yritys, joka palvelee asiakkaita henkilökohtaisesti niin digitaalisesti kuin paikallisesti.