Millaista on aloittaa uutena azetslaisena?

Azets Life | 01/02/2021

Kirjoittaja Katja Lehtiö

 

Työpaikan vaihto ja aloitus uudessa yrityksessä on jokaiselle meistä jännittävä paikka. Uuden yrityksen mukana tulee uudet työkaverit, joiden nimet olisi mukava muistaa, uudet järjestelmät, jotka opetella sekä uudet prosessit ja toimintatavat, joiden mukaisesti tulisi työskennellä. On sanomattakin selvää, että ensimmäisten viikkojen aikana pää täyttyy mitä erilaisemmista yksityiskohdista ja aivot surisee täydellä teholla. 

Tämän tiedostaen, olemme Azetsilla luoneet perehdytysprosessin, joka tukee uusia azetslaisia ensimmäisten kuukausien aikana. Perehdytysprosessimme kulmakiviä ovat:

  • Huolella laadittu perehdytyssuunnitelma
  • Esihenkilön ja nimetyn perehdyttäjän tuki
  • Säännölliset seurantakeskustelut

Näiden avulla pyrimme varmistamaan, että Azetsilla on mukava työskennellä heti alusta lähtien ja aloittajamme pääsevät nauttimaan uuden työpaikan tuomasta innostuksesta ja uuden oppimisesta. Kehitämme perehdytysprosessia myös jatkuvasti uusilta azetslaisilta saamamme palautteen perusteella sekä nopeastikin muuttuvien tilanteiden mukaan (moi korona ja etäperehdytys!). 

Uudet azetslaiset kertovat

Millaista oli aloittaa uutena azetslaisena? Kysyimme tätä Elisalta ja Katrilta, jotka aloittivat Azetsilla viime vuonna. Elisa työskentelee Helsingissä ohjelmistoliiketoiminnassamme junior konsulttina. Katri taas on kotoisin Ylöjärveltä ja on palkanlaskijana Azetsin Tampereen toimipisteessä.

Millainen oli ensimmäinen työpäiväsi?

Elisa: Aloitin Azetsilla aikana, jolloin Suomeen oli jo annettu laaja etätyösuositus, mistä johtuen tapasin ensimmäisenä työpäivänäni hiirenhiljaisessa toimistossa uuden tiimini ja muiden azetslaisten sijasta kasvotusten vain esihenkilöni. Kävimme yhdessä läpi perehdytyssuunnitelmaa, tiimin rutiineja sekä käytettäviä järjestelmiä. Lisäksi varmistimme, että työvälineet toimivat kuten piti. Iltapäivällä vuorossa oli HR-osaston järjestämä koulutus uusille työntekijöille ja tiimin tapaaminen videopalaverissa. Minulla on alusta asti ollut hyvä fiilis sekä omasta tiimistä, ATF-yksiköstä että yrityksestä. Ihmiset vaikuttivat ensimmäisestä päivästä lähtien yhteistyöhaluisilta ja huumorintajuisilta ammattilaisilta.

Katri: Ensimmäisenä päivänä esihenkilöni otti minut vastaan, esitteli paikkoja ja perehdytti talon tavoille. Sain kaikki työssäni tarvittavat tunnukset ja pääsin heti perehtymään ohjelmistoihin ja tutustumaan perehdytyssuunnitelmaan. Vastaanotto oli oikein mukava ja kaikki olivat erittäin ystävällisiä.

Miten perehdytys käytännössä eteni?  

Elisa: Suurin osa perehdytyksestä käytiin käytännön asiakastapausten kautta ja pääsin heti alusta lähtien ratkomaan tikettejä ja osallistumaan demoihin sekä asiakaspalavereihin. Tiimini muut jäsenet olivat ensimmäisinä päivinä vuorotellen vastuussa perehdyttämisestäni, mikä mahdollisti paremman tutustumisen ja toisaalta madalsi kynnystä pyytää apua. Esihenkilöni etukäteen laatima perehdytyssuunnitelma toimi hyvänä muistilistana siitä, mitä on käyty läpi ja mitä kannattaisi vielä perehtyä. Sovin myös joidenkin muiden yksikön tiimien kanssa tapaamisia, joissa käytiin läpi muiden järjestelmien perusominaisuuksia - tämä auttoi ymmärtämään yhteyksiä ja toisaalta oli kiva päästä vaihtamaan muutama sana myös muiden tiimien jäsenten kanssa.

Katri: Opiskelin paljon itsekseni palkanlaskentajärjestelmän käyttöä ja tein oman perehdyttäjäni kanssa käytännön palkanlaskentaa. Sitä mukaa kun opin, sain tehdä tehtäviä itsenäisesti. Noin kuukauden kuluttua sain omia asiakkaita, joiden palkat laskin itsenäisesti ja kysyin neuvoa heti, kun sitä tarvitsin. Noin puolen vuoden ajan keskustelimme perehdyttäjäni kanssa lähes päivittäin eteen tulleista asioista ja sen jälkeen tarvittaessa.

Mikä oli parasta perehdytyksen aikana? 

Elisa: Perehdytyksessä parasta on ollut tiimin vastaanotto ja suhtautuminen - kaikki ovat auttaneet aina kun olen sitä pyytänyt ja koko tiimi huolehtii perehdytyksestä kutsuen mukaan eri casehin ja tarjoten apua. Etätyötilanne on tuonut uuden työn aloittamiseen lisähaastetta (enpä olisi hakiessani arvannut, etten tapaa työkavereita livenä puolen vuoden aikana kahta kertaa useammin), mutta siihen nähden perehdyttäminen on mennyt oikein mukavasti ja videopalavereihin on tottunut yllättävän kivuttomasti.

Katri: Parasta perehdytyksen aikana on ollut kaikki apu, mitä olen saanut heti tarvittaessa ja työkavereilta saatu tsemppaus. Ja ehdottomasti työkaverit, jotka ovat todella mahtavaa sakkia.

Oletko sinä seuraava uusi azetslainen? Seuraa avoimia työpaikkojamme kotisivuillamme ja hae mukaan azetslaisten kasvavaan joukkoon!

Kirjoittajasta Katja Lehtiö

Katja, HR Specialist, on toiminut Azetsin sisäisessä HR-tiimissä nyt muutaman vuoden ajan ja on vastuussa mm. perehdytysprosessista, työsuhdeneuvonnasta, HR-järjestelmistä, sisäisestä viestinnästä sekä työnantajakuvaan liittyvistä tehtävistä.