Miksi pk-yritysten tulisi huomioida vastuullisuus toiminnassaan?

Taloushallinto | Johtaminen | 22/10/2020

Kirjoittaja Leonard Breukers

 

‘Vastuullisuus’ termi herättää varmasti yhtä monta ajatusta kuin tällä blogilla on lukijoita. Virallista määritelmää termille on vaikea antaa, koska eri yhteyksissä sen merkitys muuttuu. Valtaosa näkee kuitenkin vastuullisuuden olevan tärkeää, erityisesti kun puhutaan yritystoiminnasta. Suurin osa planeettamme päästöistä muodostuu yritysten toimesta, minkä seurauksena on syntynyt useita poliittisia aloitteita: YK:n Global Compact, Euroopassa Pariisin Ilmastositoumus ja Suomessa Marinin hallituksen tavoite hiilineutraalista Suomesta vuoteen 2035 mennessä. Kuulostaa paljolta yhdelle lautaselle ja sitä se onkin. Mutta suuren perhepizzankin syöminen tulee aloittaa jostain reunasta ja samalla tavalla vastuullinen liiketoimintakin kannattaa aloittaa: ottamalla vastuuta.

Lainsäädäntö velvoittaa suuria yrityksiä raportoimaan vastuullisuudesta

Suomessa lainsäädäntö velvoittaa yli 500 hengen yrityksiä raportoimaan vastuullisuudestaan. Vuonna 2018 tämän velvoitteen piirissä oli 274 yritystä eli 0,07 % kaikista Suomessa rekisteröidyistä yrityksistä. Suurin osa länsimaista toimii samalla periaatteella: Suuret yritykset, joilla on merkittävä vaikutus talouteen, ympäristöön ja yhteiskuntaan ovat velvollisia raportoimaan näistä teemoista. Ja hyvä niin, koska yritykset ovat myös pyytäneet ohjeistusta avustaa globaalien ja paikallisten ongelmien korjaamisessa.

Pk-yritykset vastuullisuusraportoinnin piiriin

Mutta tässä asetelmassa perhepizzaa syövät vain vanhemmat. Lapset syövät hyvin vähän, jos ollenkaan ja suurin osa pizzasta jää pöydälle odottamaan. Suomessa ja Euroopassa nämä "lapset", eli pienet ja keskisuuret (pk) yritykset, edustavat 99% yrityksistä. Näiden yritysten kumulatiivinen vaikutus auttaisi merkittävästi vähentämään taloudellisia, ympäristöllisiä ja sosiaalisia haasteita, joita perhepizza esimerkissäni edustaa.

Odotettavissa onkin, että pk-yritykset tulevat jatkossa kokemaan suurempaa lainsäädännöllistä painetta vastuullisuutensa raportoinnissa. Euroopassa Pohjoismaiden hallinnollinen liitto on jo aloittanut ensimmäisen pohjoismaisen vastuullisuusstandardin kehittämisen pk-yrityksille. Azets kutsuttiin hankkeeseen mukaan ja toimin sen projektiryhmässä palkattuna asiantuntijana. Uskonkin, että ei mene kauaa, kun sijoittajat ja asiakkaat kannustavat pizzan ympärillä perheen lapsia syömään.

Miksi pk-yritysten kannattaa raportoida vastuullisuudesta?

Vastuullisuusraportointi tuo paljon etuja:

  • raportoinnilla voidaan tehostaa kustannussäästöjä vähentämällä sähkön tai veden kulutusta
  • kasvattaa brändiarvoa
  • sitouttaa yrityksen henkilöstöä
  • edistää kilpailukykyä
  • vastata sidosryhmien tarpeisiin mm. päästöraporteilla

Vastuullisuuden kääntöpuolena on kuitenkin työläys, sillä raportointi vaatii paljon resursseja tiedon keräämiseen, jalostamiseen ja analysointiin. Päästäkseen alkuun pk-yritysten olisi hyvä ensin kartoittaa merkittävimmät taloudelliset, ympäristölliset ja sosiaaliset vaikutuksensa. Kun merkittävimmät tekijät on tunnistettu, tulee aloittaa vaikutusten mittaaminen ja lopulta tulosten raportointi sidosryhmille.

Vastuullisuusraportointi palveluna

Me Azetsilla voimme auttaa merkittävien vaikutusten kartoittamisessa, niiden mittaamisessa, analysoinnissa ja raportin kokoamisessa. Lisäksi laadimme suositukset vastuullisuuden kehittämiseksi. Ulkopuolisen laatimana raporttia pidetään myös luotettavampana, sillä raportoinnin keskiössä ovat laajasta vastuullisuuden kentästä oikein valitut vaikutukset ja kerättyjen lukujen tulkinta. Pk-yrityksessä keskeistä on myös miettiä, mihin yhtiön omat resurssit siirretään vastuullisuustyössä. Haluamme olla perhepizzaa syövän lapsen ystävä, joka varmistaa, että palat on leikattu sopivan kokoisiksi. Lue lisää vastuullisuusraportoinnista.

 

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat tiedon mm. uusimmista blogeistamme, ajankohtaisista webinaareistamme ja asiantuntijoidemme kirjoittamista oppaista ensimmäisten joukossa.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin.

Hyväksyn tietosuojakäytännöt. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.

Kirjoittajasta Leonard Breukers

Consultant, Azets. Leonard on kauppatieteiden maisteri, kahden gradu -tutkimuksen veteraani, tohtorin väitöskirjan alkaja ja puoliksi hollantilainen vastuullisuuskonsultti.