Etätyö. Etäjohtaminen. Keskustelin erään asiakkaan kanssa, joka kertoi, ettei koskaan ole nähnyt livenä työntekijöitään, koska he ovat toisella mantereella. Sen sijaan he ovat viettäneet erittäin paljon aikaa yhdessä virallisissa ja epävirallisissa videoneuvotteluissa. Tiimin välit ovat helpot, avoimet – siis luottamukselliset ja hyvät. Jäin miettimään mikä mahdollistaa luottamuksen syntymisen etänä.
Ohjeita esimiehille jotka etäjohtavat
Pidä kiinni luvatusta ajasta
Pidätkö sen, minkä lupaat? Näytät sen vain teoin. Pidä kiinni siitä ajasta, jonka olet luvannut antaa esimerkiksi videopalaveriin. Lupauksesta kiinni pitäminen, ajallaan olo, lisää luottamuksen tunnetta. Se on maaperä kohtaamiselle. Ihmiset unohtavat usein palaverista ” etänä osallistujat ”. Maisemakonttorissa huikkaamme helposti toisillemme: ” Oliko meillä tänään se palaveri? Hei – onko pakko pitää, kun kaikki ei kuitenkaan ole koolla? Joo totta, ei pidetä palaveria, mullakin on niin paljon hommia.” Tuttu keskustelu ja mitä siitä seuraa: työntekijät ovat toimistolla tyytyväisiä siitä, että he saivat lisäaikaa muihin töihin. Entäpä se etänä tai ne etänä työskentelevät henkilöt, jotka olivat sovittuna aikoina linjoilla ja odottavat yhteyttä kollegoihin? He odottivat saavansa tietoa ja heillä oli tarve jakaa tietoa sovitussa palaverissa.
Pahimmassa tapauksessa etätyön tekijöille unohtui ilmoittaa, ettei palaveria ole. Tällöin ulkopuolisuuden tunne kertautuu. Se tila mihin ei löydy sanoja, siihen löytyy mielikuvitus. Riippuen henkilön itsetunnon ja ammatillisen osaamisen tuomasta paksusta nahasta, henkilö saattaa jäädä pohtimaan: enkö olekaan niin tärkeä, että minulle ilmoitetaan, jos palaveriaika peruuntuu? Kaikki toimistolla ovat kiinni omissa töissään. Ei ollut tarkoitus jättää ketään ulkopuolelle palaverista, se vain unohtui.
Näytä kiinnostuksesi
Esimiehen tulee etäjohtajana näyttää kiinnostusta vahvasti. Kun olemme työyhteisössä, jossa esimies istuu lähellä, on hän helposti saatavilla ja päivän aikana on helppo heittää juttua, vaikka kahvikoneella. Kaikki näkevät, että töitä tehdään ja hommat sujuvat. Etänä työskentelevät eivät sitä näe. Some helpottaa viestintää, joten on hyvä sopia, mitä kanavia tiimin keskinäiseen viestintään käytetään sekä pelisäännöt siitä, miten nopeasti viesteihin reagoidaan. Kamera aina päällä – ei kukaan palaverissa paikan päälläkään istu pussi päässä. Live-kuvan näkemisellä puolin ja toisin on suuri merkitys tiimiytymisessä.
Esimiehen tulee luoda kontaktia siihen erityisesti varatulla ajalla. Ajan voi käyttää tehokkaasti töistä puhumiseen, mutta suosittelen varaamaan aikaa myös tutustumiseen. Kun yhteys ja kiinnostus on aito, tulee siitä helposti vastavuoroinen. Sitoutuminen syntyy siihen, mihin panostat ja mitä näytät puheissa ja teoissa arvostavasi.
Kiireettömyys ja läsnäolo ovat avainsanoja, kun luodaan luottamusta etänä. Viisas esimies merkitsee työntekijöiden synttärit kalenteriin ja muistaa vaikka tekstiviestillä onnittelut.
Puhu, tee ja tue
Mykkyydellä, sanojen niukkuudella, verkkaisuudella tai vain numerojohtamisella ei synny etäjohtamisessa kovin nopeasti mitään hyvää. Esimiehen aktiivinen ote etänä oleviin työntekijöihin on tärkeää. Pidä etänä olevat työntekijät täysin tasavertaisina toimistolla työskentelevien rinnalla. Jos toimistolla on firman mukit, niin lähetä etätyöntekijälle oma muki firman logolla sekä muut hilavitkuttimet joita muidenkin työpöydiltä toimistolla löytyy.
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvoisuuden pitää olla läpinäkyvää. Sama koskee etuuksia. Nosta puheissa koko tiimi olivatpa he missä tahansa. Etänä työskentelevälle kannattaa nimetä kummi tai mentori, jos esimiestä on vaikea tavoittaa. Näin yhteyttä pitää aina tarvittaessa yllä myös varahenkilö.
Etätyössä ja etäjohtamisessa tarvitaan siis aikaa, aitoutta ja ahkeruutta!
Tutustu johtamisen kehittämisen palveluihimme.