Azets kummina Haaga-Helian opiskelijoiden tilitoimistolle

Azets Life | 18/02/2021

Kirjoittaja Katja Lehtiö

 

Azets on toiminut syksystä 2020 lähtien kummina Haaga-Helian ammattikorkeakoulun opiskelijoiden perustamalle tilitoimisto Tasecolle. Taseco perustettiin loppuvuonna 2020 ja työntekijöinä toimivat Haaga-Helian liiketalouden opiskelijat, jotka suorittavat samalla kirjanpidon kursseja.

Kummina toimimiseen liittyen, pidimme syksyn aikana kaksi sparrailuhetkeä opiskelijoiden kanssa. Sparrailuhetkiä vetivät Azetsin rautaiset asiantuntijat Tapio Salminen ja Salla Ristiniemi. 

Ensimmäisellä vierailulla annoimme vinkkejä siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon tilitoimistoa perustaessa. Kävimme läpi mm. taloushallinnon eri prosesseja ja palveluita, sopimuskirjauksia, asiakastyötä sekä käytännön vinkkejä tilitoimisto- ja tiimityöskentelyyn. Keskustelua vierailulla herätti varsinkin palveluvalikoiman rajaus sekä vastuujako asiakkaan ja tilitoimiston välillä. 

Toisella vierailulla marraskuussa käsittelimme valmistautumista vuodenvaihteeseen ja mitä tilinpäätöksissä tulisi ottaa huomioon. Keskustelua käytiin mm. tilinpäätöksen aikataulutuksesta, materiaalien toimituksista sekä yrityksen kokoon liittyvistä säädöksistä.

Mitä mieltä Haaga-Helian opiskelijat olivat vierailuista?

Mitä opit Azetsin asiantuntijoilta?

  • paljon hyviä käytännön vinkkejä asiakastyön tärkeydestä ja tilitoimistossa työskentelystä yleensä
  • tilitoimiston vastuista tuli monta neuvoa
  • riskien hallinnasta ja prosesseista
  • hinnoittelusta
  • automaatiosta
  • käytännön tiimityöskentelyn vinkit!

Mikä oli hyödyllisin neuvo?

  • Tapiolta saimme kuulla erittäin hyödyllisen puheenvuoron siitä, miten valmistautua tilinpäätökseen. Tapion neuvot toivat kaivattua työelämän näkökulmaa Tasecon tilitoimistotyöskentelyyn. Taseco ottaa vinkit käyttöön nyt kun se valmistautuu asiakkaidemme tilinpäätösten laatimiseen.
  • Parasta on ollut kuulla Azetsin pitkän kokemuksen tuomaa tietoa miten asiakkaiden kanssa kannattaa työskennellä ja olla yhteydessä.

Mitä vierailulta jäi päällimmäisenä mieleen?

  • Tee tase-erittely usein!
  • Hyviä vinkkejä käytännön asiakastyöskentelyyn!
  • Tunne asiakkaasi ja palveluasenne jäivät erityisesti mieleen!
  • Älä lupaa epärealistisia asioita asiakkaalle!
  • Mitkä on tilitoimiston vastuut ja mitkä asiakkaan vastuut.

 

P.S. Kesätyöhakumme ovat nyt avoinna! Jos haluat päästä oppimaan talous- ja palkkahallinnon perusteet Azetsin asiantuntijoiden opastuksella, jätä hakemus osoitteessa: azets.fi/ura/tyopaikat/ tai vinkkaa paikoistamme verkostollesi.

Kirjoittajasta Katja Lehtiö

Katja, HR Specialist, on toiminut Azetsin sisäisessä HR-tiimissä nyt muutaman vuoden ajan ja on vastuussa mm. perehdytysprosessista, työsuhdeneuvonnasta, HR-järjestelmistä, sisäisestä viestinnästä sekä työnantajakuvaan liittyvistä tehtävistä.