Tietokoneen näppämistö
 
 
 

Ohjelmistorobotiikalla tehoa palkanlaskijan työhön

Robotit pystyvät tehostamaan palkanlaskennan manuaalisia prosesseja, joka näkyy asiakkaille ensisijaisesti virheettömyytenä ja tehokkuutena.

Ohjelmistorobotiikka (Robotic Process Automation, RPA) on yritysmaailmassa kuuma puheenaihe. Ohjelmistorobotiikka otetaan käyttöön yleensä kustannusten vähentämiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Muita syitä ovat laadun varmistaminen, lyhentynyt prosessien läpimenoaika ja nopeampi asiakaspalvelu. Robotiikalla pysytään tehostamaan palkanlaskijan työtä merkittävästi. 

Ohjelmistorobotiikan ja klassisen automaation keskeinen ero on siinä, että robotit toimivat itsenäisesti riippumatta taustalla olevista järjestelmistä, eivätkä ne siis tarvitse toimiakseen järjestelmäintegraatiota tai virtaviivaistettuja prosesseja. Robotit pystyvät tehostamaan manuaalisia prosesseja. Robottia varten työtä ei tarvitse optimoida: robotit eivät valita toistuvista tai monimutkaisista rutiineista.

Robotti on palkanlaskijan "paras kaveri"

Robotiikan avulla ihmisen työnkulkuja voidaan toistaa: voidaan esimerkiksi siirtyä saumattomasti järjestelmän näytöltä toiselle tai hakea tietoa useista eri järjestelmistä. Työn tultua tehdyksi robotti lähettää valmiin raportin tai kuittauksen suoritetusta tehtävästä siitä vastaavalle asiantuntijalle.

Robotin käsi näppäimistöllä

Palkanlaskijalle robotti on verraton kaveri. Huolimatta palkkajärjestelmiin rakennetusta automaatiosta ja kontrolleista sekä työaika-, HR- ja matkustuksenhallinnan järjestelmien laajamittaisesta hyödyntämisestä ja integraatioista taustalla tapahtuu edelleen työvaiheita, joita ei pystytä tai kannata automatisoida ns. perinteisin keinoin.  Palkanlaskijan keskittyessä asiakaspalveluun tai vaativaan asiantuntijatyöhön robotti voi hoitaa taustalla useita tehtäviä kuten aineiston sisäänluvut, ristiintarkastukset ja tietojen vertailun, virheiden etsimisen, täsmäytykset tai raporttien muodostamisen ja siirtämisen esimerkiksi suoraan sähköiseen arkistoon.

Asiakkaalle robotiikan käyttö näkyy ensisijaisesti virheettömyytenä ja tehokkuutena. Robotiikka tarjoaa myös mahdollisuuksia asiakkaan omien prosessien tehostamiseen. Azetsin palkkapalveluissa Suomessa on käytössä automatisoitu prosessi palkkojen tarkastamiseen. Robotti vertaa kuluvan ja edellisten kuukausien palkkoja, analysoi erot ja tuottaa palkanlaskijan käyttöön tarkastusraportin.

 

puhelin ikoni    Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.

Jätä yhteydenottopyyntö

Kyllä kiitos haluan, että käsittelette yhteydenottopyyntöni. Hyväksyn, että Azets vastaanottaa ja tallentaa yhteystietoni Azetsin tietosuojakäytännön mukaisesti.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.