Taloushallinnon asiantuntija on yrittäjän sparraaja

Taloushallinto | 20/02/2018

Kirjoittaja Milla Leino

 

Taloushallinnon automatisoinnista ja uudesta teknologiasta puhutaan nyt paljon. Taloushallinnon ulkoistamispalvelut ovat murroksessa ja ala kehittyy sekä on murrosvaiheessa digitalisaation, toimialan markkinan kuin osaamisen suhteenkin.  Toimialalla asiantuntemuksen ohella erityisesti asiakastuntemus on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi palvelua.

Kirjanpidossa ja palkanlaskennassa voidaan jo hyödyntää perustoiminnoissa tekoälyä ja automaatiota hyvinkin paljon, mikä tietenkin tehostaa taloushallinnon toimintoja ja vähentää virheitä. Tänä päivänä saadaan automaattisesti tuotettua valmista tietoa johdon tarpeisiin, päätöksenteon tueksi, mm. ajantasaiseen kassavirran seurantaan. Näin pystytään myös tehostamaan asiakkaan liiketoimia ja parantamaan kustannustehokkuutta.

Mihin kirjanpitäjää tarvitaan?

Jos älykäs ohjelmisto suoriutuu kirjanpidon perustoiminnoista, mihin enää tarvitaan kirjanpitäjää? Julkisessa keskustelussa on tullut vahvasti esille se, että perinteinen kirjanpitäjä on yksi ammateista, joka tulee katoamaan automatisoinnin ja robottien tieltä.

Voiko tietokone toimia asiakkaan kumppanina ja ymmärtää yrityksen liiketoimintaa, ymmärtää yrittäjää? Onko robotilla tai tekoälyllä ammattitaitoa poikkeustilanteiden reagointiin tai voiko se tuntea empatiaa? Osaako se kartoittaa ja tuottaa henkilökohtaisesti räätälöityä palvelua asiakkaan arjen tueksi? Osaako tekoäly kannustaa ja johtaa?

Taloushallinnon ala muuttuu automatisoidummaksi ja digitalisoidummaksi. Vastaavasti muutoksen keskellä asiakaskeskeisyys ja henkilökohtaisen palvelun sekä henkilökohtaisten suhteiden merkitys korostuu. Kaivataan ihmistä ihmisen tueksi. Meillä Azetsilla taloushallinnon asiantuntija on yrittäjän sparraaja. Suhtaudumme työhömme intohimoisesti ja olemme täällä asiakkaitamme varten. Onneksemme meillä on mahdollisuus hyödyntää työssämme viimeisintä teknologiaa, jonka avulla tieto on aina luotettavaa ja ajan tasalla.

Olemme kehittäneet toimintatapojemme tueksi palvelumallin, jonka avulla pyrimme auttamaan ja ohjaamaan asiakkaan talouden hallintaa, jotta yritys voi kasvaa kannattavasti. Järjestämme sovituin väliajoin asiakkaidemme kanssa palvelukokouksia, joissa keskustelemme asiakkaan liiketoimintaan liittyvistä ajankohtaisista asioista. Tapaamisessa käydään läpi tilikauden ajankohtaan liittyviä yleisiä asioita sekä asiakkaan toimialaan ja yritykseen liittyviä asioita peilaten nykytilannetta tulevaisuuteen. Asiantuntijamme auttavat tarpeen mukaan myös esimerkiksi budjetoinnissa, ennusteissa ja raportoinnissa tai ohjeistavat verotuksessa sekä suunnittelevat vaikkapa investointeja.

Asiakkaan liiketoimintaan tutustuminen ja esimerkiksi asiakasyrityksen toimitiloissa vierailu tuo arvokasta tietoa taloushallinnon asiantuntijalle. On tärkeää tutustua asiakkaan toimialaan ja ymmärtää yrityksen liiketoimintaa. Näin voimme varmistaa, että palvelumme tuottaa asiakkaalle rahan arvoista lisäarvoa. Vain siten voimme olla oikeasti hyödyksi.

Totuushan on se, että kaikkea ei voi automatisoida vaikka ohjelmisto olisi kuinka älykäs. Kirjanpitäjän työ ei ole katoamassa mihinkään. Toimenkuva vain muuttuu tallentajasta enemmänkin neuvonantajaksi; kirjanpitäjästä taloushallinnon asiantuntijaksi. Osa perustyötä pystytään ehkä korvaamaan älykkäällä ohjelmistolla, mutta ihmistä se ei korvaa. Meidän tehtävänämme on tuottaa tietoa asiakkaan päätöksenteon tueksi, mutta myös toimia liiketoiminnan ja talouden asiantuntijana sekä luotettavana kumppanina.

Kirjoittajasta Milla Leino

Business Advisor, Azets, Lappeenranta