SmartAccounting

Kirjanpito netissä pienyritykselle

Tervetuloa!

 

Tervetuloa SmartAccountingin asiakkaaksi

Tältä sivulta löydät helposti tiedot, joiden avulla voit hyödyntää SmartAccounting-palvelua. Saat tietoa palvelustamme sekä opastusta sähköiseen laskuttamiseen, laskujen vastaanottamiseen, kuittien skannaukseen ja yhtiösi raporttien tarkasteluun.

SmartAccounting perehdytys

Palvelumme aloitukseen kuuluu aina lyhyt perehdytys (aloituspalaveri), jossa käydään läpi palveluun sisältyvät tärkeät asiat. Voit aina jatkossakin tukeutua tähän sivustoon tai online-kirjanpitäjiemme apuun. Tutustu seuraaviin ohjeisiin ennen aloituspalaveria, niin saat siitä suurimman hyödyn irti. Valmistaudu aloituspalaveriin ja pidä saatavilla seuraavat tiedot:

  • yhtiösi pankkitilitiedot
  • listaus loppuasiakkaistasi
  • listaus laskutettavista tuotteista sekä toimittajista (tai niiden sopimuksista/laskuista)

SmartAccountingin sydämessä olevaan Netvisor-palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteen avulla – otathan myös nämä ulottuvillesi, niin opastamme sinua kirjautumaan yhtiösi tietoihin turvallisesti.

Aloituswebinaarissa autamme sinut alkuun

Palvelun alkaessa pidämme aloituskokouksen ”webinaarina” eli nettikokouksena, jossa autamme sinut alkuun. Webinaarissa käymme läpi yhteistyömallin ja vastuut, sekä opastamme sinua SmartAccounting-palvelun hyödyntämisessä. Online-kirjanpitäjäsi käy kanssasi läpi palvelun perustiedot sekä parhaat käytännöt palvelun hyödyntämiseksi liiketoiminnassasi. Tutustu siis etukäteen tämän sivuston ohjeisiin, niin saat eniten irti aloituskokouksesta!

Visma Netvisor SmartAccountingin sydämessä

Visma Netvisor on yrityksesi laskutuksen ja taloudenhallinnan työväline, joka on käytössäsi pilvipalveluna ajasta ja paikasta riippumatta. Tarvitset vain internet-yhteyden sekä tietokoneen, tabletin tai monesti jopa vain älypuhelimen. Koko laskutus- ja kirjanpitoaineisto sekä pöytäkirjat ja muut dokumentit käsitellään ja arkistoidaan sähköisesti samassa palvelussa. Pääset kaikkeen tähän käsiksi yhdellä kirjautumisella. Netvisor löytyy SmartAccountingin ytimestä.

Online-kirjanpitäjä apunasi

Online-kirjanpitäjäsi pitää huolen kokonaispaketeissamme, että käyttöoikeudet ja kuukausittaiset kirjanpidon rutiinit hoituvat kauttamme ja voit keskittyä olennaiseen, eli yrityksesi liiketoimintoihin. Mikäli olet ostanut vain Tee itse -paketin ja vastaat tällöin itse kirjanpitoaineiston tuottamisesta, tämä sivusto toimii siinäkin tapauksessa apunasi ja myös online-kirjanpitäjämme tukee sinua tarpeen mukaan.

Näin käsittelet myynti- ja ostolaskut:

Kuinka voin laskuttaa?

Laskutusta varten sinun täytyy vain perustaa asiakas sekä laskutettavat tuotteet Netvisoriin – kaikki sähköiset lähetyskanavat ovat heti käytössäsi. Kerran tallennetun laskun voit myöhemmin kopioida tai asettaa toistuvaislaskuksi, jolloin laskutus on äärimmäisen nopeaa. Myyntilaskutus sisältyy saumattomasti ohjelmistoon ja voit lähettää laskut verkkolaskuna, eKirjeenä tai sähköpostilla. Halutessasi voit myös tulostaa laskut PDF-muodossa. Voit muokata asiakas- ja laskukohtaisesti laskujen asetuksia, esimerkiksi maksu- ja toimitusehtoja.

Kuinka voin tarkastella lähetettyjä laskuja?

Kun olet lähettänyt laskun, Netvisor-myyntiraportit ja tuloslaskelma päivittyvät automaattisesti. Myöhempää tarkastelua varten pystyt porautumaan itse laskuihin ja niiden lokitietoihin klikkaamalla laskunumeroa suoraan raporteilta.

Kuinka seuraan maksuja?

Voit seurata avoimia laskuja helposti myyntireskontranäkymästä. Kun asiakkaasi maksaa laskun viitenumerolla, saat Netvisorin etusivun kautta tiedon siitä, kuka maksoi, minkä laskun ja maksettiinko lasku täysimääräisesti. Erääntyneiden laskujen seuranta sekä tarvittaessa maksumuistutusten ja -huomautusten lähettäminen on vaivatonta. Jopa laskun perintään siirto onnistuu nappia painamalla Visma Perintäpalveluiden kautta. Näin voit varmistaa parhaiten myyntisaataviesi kotiuttamisen.

Kuinka voin vastaanottaa laskuja?

Ostolaskutus sisältyy saumattomasti ohjelmistoon. Toimittajillesi voit tiedottaa verkkolasku-/skannausosoitteesi valmiilla lomakkeella, jonka voit lähettää parilla napin painalluksella sähköisesti eKirjeenä toimittajillesi. Voit vastaanottaa ostolaskut Netvisoriin:
• suoraan verkkolaskuna
• skannauspalvelun kautta (paperi- ja sähköpostilaskut)
• ottamalla itse paperisesta laskusta kuva Visma Mobil Scannerilla tai syöttämällä laskun tiedot ja skannaamalla laskun kuva liitteeksi Netvisoriin

Kuinka hyväksyn ja maksan ostolaskut ja tilisiirrot?

Vastaanotettu lasku sinun täytyy vain hyväksyä klikkaamalla sekä tarvittaessa antaa selite, miten lasku liittyy liiketoimintaan. Tämän jälkeen myös tuloslaskelma päivittyy ajantasaisesti. Hyväksyttyäsi ostolaskun, se siirtyy ”maksatusvalmis”-tilaan, jonka jälkeen voit klikata halutut laskut maksuun ilman erillistä kirjautumista verkkopankkiin. Kun maksu eräpäivänä lähtee pankkitililtä, seuraavan sähköisen tiliotteen mukana maksu kuittaantuu automaattisesti pois ostoveloista. Tilisiirtoja varten on oma valikkonsa, josta voit muodostaa uusia ja kopioida vanhoja, selata sekä maksaa tilisiirtoja helposti ilman erillistä kirjautumista verkkopankkiin.

Siirrä kuitit kirjanpitoon älypuhelimellasi

Visma mobiiliskanneri (Mobil Scanner) on älypuhelinsovellus kuittien sähköiseksi siirtämiseksi järjestelmään. Voit ladata Mobil Scannerin Applen tai Androidin (Windowsin tuki vielä puutteellinen) verkkokaupasta. Ota kuva kuitista heti ostoksen jälkeen ja lähetä se suoraan kirjanpitoosi.

Raportointi

Visma Netvisor raportointi on käytettävissäsi ympäri vuorokauden. Raportit ovat helppokäyttöisiä ja niiden kautta voit porautua aina yksittäisiin tapahtumiin, laskuihin ja niiden maksutietoihin tai vaikkapa laskun kuviin. Voit tarkastella myyntilasku-, ostolasku-, maksuvalmius- ja kirjanpitoraportteja (kuten tulos, tase, pääkirja- ja päiväkirja) sekä pankin tiliotteitasi.

Tiedät joka kuukausi yhtiösi oikean taloudellisen tilanteen ja kannattavuuden. Myös palvelun aikana tehdyt tilinpäätökset ja veroilmoitukset ovat aina ulottuvillasi. 

Kassan ja maksujen seuranta

Maksuvalmiuden seurantaan sinulla on käytössäsi oma graafinen näkymä, josta näet erääntyvät myyntilaskusi, ostolaskusi ja tilisiirrot (kuten arvonlisävero, palkat ja työnantajamaksut) sekä pankkitilisi saldot. Lisäksi voit syöttää omia tapahtumia raporttiin, esimerkiksi lainanlyhennyksiä.

Sähköinen arkisto

Sinulla on käytössäsi sähköinen tilikausiarkisto, johon tallennat kaikki tärkeät dokumentit, kuten pöytäkirjat tai sopimukset tilikausikohtaisesti. Myös tilinpäätösdokumentit ja yrityksen veroilmoitus arkistoituvat sähköisesti. Yritystasolla voit lisäksi tallettaa esimerkiksi yhtiöjärjestyksen, jolloin se on aina tarvittaessa ulottuvillasi. 

Mikäli jokin asia jäi mietityttämään, ota yhteyttä

Aloituskokouksessa saat tiedot, joita tarvitset SmartAccounting-palvelun hyödyntämisessä liiketoiminnassasi. Kaikkea ei voi kuitenkaan muistaa kerralla, joten apua tarvitessasi ota rohkeasti yhteyttä aloituskokouksessa saamiisi kontaktikanaviin ja online-kirjanpitäjääsi. Alla olevat kanavat ovat myös käytössäsi.

Asiakaspalvelu, online-kirjanpito ja ohjelmiston käyttötuki:

Puhelin: +358 10 756 4770, +358 50 467 7040
Sähköposti: smart.tuki@azets.com

Palkanlaskenta:

Puhelin: +358 10 756 4770, +358 50 467 7040
Sähköposti: smart.palkat@azets.com

Myynti:

Sähköposti:  smart.finland@azets.com