Arvato etsii nyt uutta perintäkäsittelijää Turun toimistoon

Kevättä lupaava aurinko paistaa lämpimästi kasvoille ja valaisee matkaa kohti Arvaton juuri remontoituja toimitiloja Turussa. Keskeinen paikka linja-autoaseman kyljessä lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta varmistaa sen, että töihin on helppo tulla.

Arvato on oman toimialansa johtava, kansainvälinen palveluntarjoaja, jonka yli 70 000 työntekijää yli 40 maassa työskentelevät päivittäin asiakkaiden menestyksen eteen. Arvato Finance on toiminut Suomessa vuodesta 2001. Toimistot sijaitsevat Helsingissä ja Turussa.

Vastassa Arvatolla ovat Annika Miemois (Head of Collection), Hannu Marjakangas (Team Leader) ja Wäinö Saarinen (perintäkäsittelijä), jotka toivottavat tervetulleeksi vierailulle Arvaton ja Azetsin rekrytointiyhteistyön merkeissä.

Tyytyväiset työntekijät ja heidän asiakkaansa

Arvatolla väki kokee, että he ovat asiakasyritystensä liiketoiminnan tuki, ja että yrityksen keskeisenä pyrkimyksenä perintäasioissa on löytää asiakkaidensa asiakkaiden kanssa parhaat keinot velkojen maksamiseen. Perintä voi tuntua joskus ikävältä aihepiiriltä ja erityisesti siksi Arvaton lähtökohta tekemisessä on aina loppuasiakasta kunnioittava.

Tärkeää on kohdella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti ja samojen sääntöjen mukaan, sekä toteuttaa toimeksiannot mahdollisimman nopeasti ja aina laadukkaasti. Toisaalta he tarjoavat myös hyvin asiakaskohtaista palvelua. Asiakkaiden koko vaihtelee muutaman henkilön yrityksistä isoihin yrityksiin ja palvelumalleja muokataan asiakkaan tarpeiden mukaan. Arvaton työntekijöille on tärkeää, ettei Arvato ole vain kasvoton tekijä, vaan asiakkaille tarjotaan henkilökohtaista ja räätälöityä palvelua.

Wäinö kertoo, että hänen työnsä suola on asiakkaalta henkilökohtaisesti saatu hyvä palaute ja kiitos. Asiakastyytyväisyys on kokonaisuutena Arvatolle tärkeä asia, ja Annika kertookin iloisena, että asiakastyytyväisyysmittausten tulokset ovat erittäin hyviä. Hän kiittelee asiantuntevia ja ystävällisiä perintäkäsittelijöitä hyvistä saavutuksista. Vaikka alaa itsessään saatetaan pitää kovana, Annika korostaa, että perintäkäsittelijöiden ystävällisyydellä, asiakkaiden kuuntelemisella, rauhallisuudella, ratkaisukeskeisyydellä ja asiantuntemuksella tehdään tyytyväisiä asiakkaita.

Vapautta ja vastuuta yksilölle – tukea yhdessä tekemisestä

Tyytyväiset tekijät tekevät tyytyväisiä asiakkaita – näin Arvatolla ajatellaan. Kysyttäessä millaista Arvatolla on olla töissä, esiin nousevat muun muassa vapaus, vastuu, mielenkiintoinen työ ja oppiminen. Hannu kertoo omasta tiimistään, että työnantaja luonnollisesti luo ne raamit, joissa jokainen toimii, mutta samalla raamien sisällä on jokaisella tiimin jäsenellä liikkumavaraa. ”Meillä saa, ja joutuukin tekemään päätöksiä. Arjessa ja asiakkaiden kohtaamisessa on tehtävä monenlaisia päätöksiä. Tämä tietysti pitää myös vireystilaa yllä, kun kaava ei ole aina sama”, Hannu tuumii.

Arvatolla ajatellaan, että työtyytyväisyyteen vaikuttaa työn kokonaisuus ja oman työn sisältöön vaikuttaminen. Perintäprosessikokonaisuudessa on useita eri osia ja jokainen perintäkäsittelijä hoitaa koko prosessin eri vaiheita. Työntekijöille annetaan valtaa ja vastuuta jaksottaa omaa työtään, ja jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa omaan arkeensa ja muotoilla työtään roolinsa rajoissa. ”Meillä luotetaan ihmisiin ja heidän tekemiseensä”, Hannu vahvistaa.

Wäinö nostaa myös esiin työkaverit ja tiimihengen työtyytyväisyyden luojana. ”Työporukka on ihan loistava ja täällä on tosi mukavaa olla töissä”. Arvatolla ei jätetä yksin, vaan aina löytyy tarvittaessa kollega, joka näkee asiat eri näkökulmasta ja jonka kanssa yhdessä on mahdollista saada aikaan parempi lopputulos. Wäinö ei kauaa pohdi vastaustaan kysyttäessä millaiseen porukkaan uudet henkilöt tulevat. ”Mukavaan tiimiin. Ei tarvitse arastella kysymistä, vaan tiimissä jaetaan tietotaitoa. Sparrataan toisia. Saa kysyä ja toisaalta myös kyseenalaistaa”.

Hyvä tiimihenki näkyy Arvatolla myös siinä, miten toimintaa kehitetään. Aidoista kohtaamisista ja keskusteluista halutaan pitää kiinni myös oman organisaation sisällä. Toimisto onkin tärkeä kokoontumispaikka, jossa ajatuksia vaihdetaan ja toimintatapoja kehitetään. Talon tapana on puhua asioista avoimesti ja jakaa hyväksi havaittuja käytäntöjä.  ”Kaikki perinnästä vastaavat henkilöt ovat samassa talossa eli pystymme helposti jakamaan kehitysideoita. Jos jotakin tahtoo muuttaa, on se mahdollista. Täällä pystyy aidosti vaikuttamaan omaan arkeen ja työn kehittämiseen. Arvatolla vallitsee hyvä henki, jossa kaikki haluavat kehittää toimintaa. Tämän työyhteisön vahvuuksia on salliva keskustelukulttuuri”, Hannu summaa.

Oppimishalu kaiken ytimessä

Arvatolla työntekijöiden osaaminen ja asiantuntemus tekevät mahdolliseksi itsenäisen toiminnan – ja jos osaamista ja asiantuntemusta ei vielä ole, sen kehittämisessä autetaan ja nuoremmat voivat oppia kokeneemmilta kollegoilta. Työtä oppiikin usein tekemällä ja tiimeissä on hyvin erilaisilla taustoilla taloon tulleita henkilöitä. Siksi on tärkeää räätälöidä perehdytys sen mukaan, mitä uusi työntekijä jo osaa ja millainen hänen aiempi työkokemuksensa on.

Wäinö ja Hannu kommentoivat, että itse työhön pääsee helposti sisälle, jos on tarkkuutta tekemisessä, positiivista asennetta, oppimishalua ja asiakaspalveluhenkeä. Sillä viimeksi mainittua perintäkäsittelijän työ pitkälti on – asiakaspalvelua. ”Kaiken perustana on puhelin ja asiakaspalvelu. Puhelin soi enemmän tai vähemmän. Myös meilin kautta hoidetaan päivittäisiä asioita”, Wäinö kertoo ja jatkaa: ”Tottakai toisinaan työ vaatii hyviä hermoja ja työhön suhtautumista työnä. Toisinaan saa kiitosta asiakkailta ja heidän asiakkailtaan, toisinaan sitten huonompaa palautetta. Sitä se on asiakaspalvelussa alasta huolimatta, mutta pyrkimys on aina tyytyväisen asiakkaan tekemiseen.”

Annika kertoo, että kollegoiden lisäksi myös koko yritys tukee yksilöiden asiantuntijuutta ja kehittymistä. Arvatolla urakehitys on monen toiveena ja tähän pyritään vastaamaan, sillä on talonkin etu, että henkilöstön osaaminen kehittyy ja osaaminen pysyy talon sisällä. ”Sisäisiin koulutuksiin panostetaan, jonka lisäksi uusia tehtäviä syntyy ja työnkierto on mahdollista. Jos on halukkuutta osallistua erilaisiin projekteihin, niihin pääsee mukaan.” 

”Hyvä paikka olla ihmisellä”

Miksi sitten valita työnantajaksi juuri Arvato? Hannu ja Annika vastaavat, että perusta tekemiselle on kunnossa. He mainitsevat työterveyshuollon, joustavan työajan, hyvät edut ja yhteiset aamiaiset muutamina esimerkkeinä siitä, mitä he tällä perustalla tarkoittavat. ”Yksi syy, miksi tulin tänne, oli se, että täällä oli tilaa kasvaa ja kehittyä asiantuntijana”, Hannu sanoo ja jatkaa: ”Niin. Kokonaisuutena hyvä paikka olla ihmisellä”.

Arvato etsii nyt uutta perintäkäsittelijää Turun toimistoon. Oletko sinä uusi osaaja Hannun ja Wäinön tiimiin?

Haku tehtävään on päättynyt.