top banner image
 
 
 

Lidl

Referenssitarina
 

Palkanlaskennan kehityshanke maaliin HR-osaajan avulla

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin vuonna 2002. Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee yhteensä 5200 lidliläistä lähes 170 myymälässä Hangosta Sodankylään, jakelukeskuksissa Janakkalassa ja Laukassa sekä pääkonttorilla Espoossa. 

Lidl

 

 

Henkilöstöhallinnon kartoituksen yhteydessä palkanlaskennan tiimin toiminnassa havaittiin kehitystarpeita, ja kehityshankkeeseen päätettiin etsiä ulkopuolisen toteuttaja. Lidlin henkilöstöhallinnon päällikkö Päivi Ben Ammar oli mukana tapaamassa Azetsin (ent. Virvo) HR-asiantuntijaa, jonka kanssa hanketta suunniteltiin aloitettavaksi. ”Päätöksemme perustui Azetsin HR-asiantuntijan ammattitaitoon ja asenteeseen”, Päivi kertoo.

Azetsin HR-asiantuntija oli mukana palkkahallinnon kehittämishankkeessa yhteensä seitsemän kuukautta. Tavoitteet olivat alusta alkaen selkeitä: ”Palkkatiimin toimintatavat haluttiin tehokkaiksi, palkanlaskennan prosessista tarpeettomat työvaiheet pois, laadun varmistus maksimiin, yhteistyö sisäisten sidosryhmien välillä läpinäkyväksi ja proaktiiviseksi, sekä henkilöiden työkuormista tasaisemmat. Lisäksi tiimiläisten hyvinvointia haluttiin tukea”, hän summaa. 

HR-asiantuntijan pääasiallinen rooli oli toimia palkanlaskennan esimiehen tukena ja kehittämisen asiantuntijana. Haasteena isolle muutosprojektille on saada henkilöstö sitoutettua alusta alkaen projektiin käytettävissä olevilla resursseilla. Yhteistyö lähti hyvin käyntiin, tukena tässä oli läpinäkyvyys siitä, mitkä olivat taustat muutostarpeelle sekä tavoite. Erityisesti ilahdutti yrityksen arvomaailma, joka näkyi myös arjessa. Myös tiimin kanssa työtä tehtiin hyvässä hengessä: Yhteistyö oli avointa, myös kritiikin osalta. Ilmapiiri oli hyvä, kunnioitus jokaista roolia kohtaan aitoa, ja henkilöstön hyvinvointiin kiinnitettiin huomiota.

Palkanlaskennan prosessi käytiin huolellisesti läpi: Pilkoimme prosessin osiin, ja työstimme yhteisesti uuden toimintamallin, joka ohjaa toimimaan yhdenmukaisella tavalla. Käytännössä toimintamalliin liittyviä osa-alueita työstettiin Azetsin HR-asiantuntijan johdolla pienryhmissä, joihin osallistui kerrallaan muutama tiimiläinen. Lisäksi luotiin kattava ohjeistus, selkeä työjärjestys sekä mittarien kokonaisuus. Mittarit luovat toiminnalle faktapohjan, jonka perusteella toimintamallia voidaan tarvittaessa muokata.

Eniten henkilöstöltä kiitosta saanut kehitystoimenpide liittyi päivittäispalavereihin: ”Palavereille luotiin uusi malli, jossa työtilannetta ja akuutteja asioita käytiin avoimesti läpi. Toiminnasta tuli läpinäkyvää, vastuut olivat selkeitä ja kaikki tiesivät, mitä toisella oli työn alla. Työkuormat tulivat näkyviksi, ja ongelmia pystyttiin ratkomaan yhdessä”, Azetsin HR-asiantuntija kertoo. Myös muiden palaverien toimintatapoja kehitettiin ja kehitystoimenpiteiden seurantaan tuotiin työkaluja.

Päivi Ben Ammar kommentoi Azetsin panosta tiimin kehittymiseen: ”HR-asiantuntijan meille antama tuki on ollut todella merkittävää. Ammattitaitonsa lisäksi hän toi mukanaan tekemiseen dynaamisen otteen ja sitoutui vahvasti toimintamme parantamiseen. Hän integroitui tiimiin ja tekemiseen, ja kehittämistyön jäljet ovat näkyvissä edelleen.” Kehitysprojektissa luodut käytännöt tänäkin päivänä tiimin työkaluina: esimerkiksi tehtyä prosessikuvausta päivitetään, ja siihen rakennetaan uusia linkkejä. Tiimin työtilannetta tarkastellaan joka päivä päivittäispalavereissa, ja myös muut palaverikäytänteet ovat voimassa. 

Seuraavina kehitysaskeleina Päivi näkee mm. työn ennakoitavuuden parantamisen sekä ennen kaikkea digitaalisuuden tuomat haasteet: ”Digitaalisuus valtaa myös palkkahallinnon, ja muutos vaikuttaa koko organisaatioon. Uusi teknologia vaatii kykyä muuttua”, Päivi tiivistää, ja kertoo pitävänsä hanketta todella hyvänä investointina: ”Olemme muuttuneet ja kehittyneet, paljon asioita on saatu eteenpäin.”

 

Tarjoamme yrityksellesi kokonaisvaltaista palkanlaskentapalvelua, joka kattaa kaikki palkanlaskentaprosessin vaiheet. Lue lisää palkanlaskennasta.

  

Tutustu HR-palveluihimme tarkemmin. Kysy lisää asiantuntijaltamme.

Eeva-Leena Laine

Eeva-Leena Laine
HR Advisor
puh. 050 561 2875
eeva-leena.laine@azets.com

Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä.

Kyllä kiitos haluan, että käsittelette yhteydenottopyyntöni. Hyväksyn, että Azets vastaanottaa ja tallentaa yhteystietoni Azetsin tietosuojakäytännön mukaisesti.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.