Lidl

Referenssitarina
 

Palkanlaskennan kehityshake maaliin HR-osaajan avulla

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin vuonna 2002. Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee yhteensä 5200 lidliläistä lähes 170 myymälässä Hangosta Sodankylään, jakelukeskuksissa Janakkalassa ja Laukassa sekä pääkonttorilla Espoossa. 

Henkilöstöhallinnon kartoituksen yhteydessä palkanlaskennan tiimin toiminnassa havaittiin kehitystarpeita, ja kehityshankkeeseen päätettiin etsiä ulkopuolisen toteuttaja. Lidlin henkilöstöhallinnon päällikkö Päivi Ben Ammar oli mukana tapaamassa Azetsin (ent. Virvo) Mari Koivusta, jonka kanssa hanketta suunniteltiin aloitettavaksi. ”Päätöksemme perustui Marin ammattitaitoon ja asenteeseen”, Päivi kertoo.

Mari oli mukana palkkahallinnon kehittämishankkeessa yhteensä seitsemän kuukautta. Tavoitteet olivat alusta alkaen selkeitä: ”Palkkatiimin toimintatavat haluttiin tehokkaiksi, palkanlaskennan prosessista tarpeettomat työvaiheet pois, laadun varmistus maksimiin, yhteistyö sisäisten sidosryhmien välillä läpinäkyväksi ja proaktiiviseksi, sekä henkilöiden työkuormista tasaisemmat. Lisäksi tiimiläisten hyvinvointia haluttiin tukea”, Mari summaa. 

Marin pääasiallinen rooli oli toimia palkanlaskennan esimiehen tukena ja kehittämisen asiantuntijana. Haasteena isolle muutosprojektille on saada henkilöstö sitoutettua alusta alkaen projektiin käytettävissä olevilla resursseilla. Yhteistyö lähti hyvin käyntiin, tukena tässä oli Marin mukaan läpinäkyvyys siitä mitkä olivat taustat muutostarpeelle sekä tavoite. Maria ilahdutti erityisen paljon yrityksen arvomaailma, joka myös näkyi arjessa. Myös tiimin kanssa työtä tehtiin Marin mukaan hyvässä hengessä: ”Yhteistyö oli avointa, myös kritiikin osalta. Ilmapiiri oli hyvä, kunnioitus jokaista roolia kohtaan aitoa, ja henkilöstön hyvinvointiin kiinnitettiin huomiota.”

Palkanlaskennan prosessi käytiin huolellisesti läpi: ”Pilkoimme prosessin osiin, ja työstimme yhteisesti uuden toimintamallin, joka ohjaa toimimaan yhdenmukaisella tavalla”, Mari kertoo. Käytännössä toimintamalliin liittyviä osa-alueita työstettiin Marin johdolla pienryhmissä, joihin osallistui kerrallaan muutama tiimiläinen. Lisäksi luotiin kattava ohjeistus, selkeä työjärjestys sekä mittarien kokonaisuus. ”Mittarit luovat toiminnalle faktapohjan, jonka perusteella toimintamallia voidaan tarvittaessa muokata”, Mari selittää.

Eniten henkilöstöltä kiitosta saanut kehitystoimenpide liittyi päivittäispalavereihin: ”Palavereille luotiin uusi malli, jossa työtilannetta ja akuutteja asioita käytiin avoimesti läpi. Toiminnasta tuli läpinäkyvää, vastuut olivat selkeitä ja kaikki tiesivät, mitä toisella oli työn alla. Työkuormat tulivat näkyviksi, ja ongelmia pystyttiin ratkomaan yhdessä”, Mari kertoo. Myös muiden palaverien toimintatapoja kehitettiin ja kehitystoimenpiteiden seurantaan tuotiin työkaluja.

Päivi Ben Ammar kommentoi Marin panosta tiimin kehittymiseen: ”Marin meille antama tuki on ollut todella merkittävää. Ammattitaitonsa lisäksi hän toi mukanaan tekemiseen dynaamisen otteen ja sitoutui vahvasti toimintamme parantamiseen. Mari integroitui tiimiin ja tekemiseen, ja kehittämistyön jäljet ovat näkyvissä edelleen.” Kehitysprojektissa luodut käytännöt tänäkin päivänä tiimin työkaluina: esimerkiksi tehtyä prosessikuvausta päivitetään, ja siihen rakennetaan uusia linkkejä. Tiimin työtilannetta tarkastellaan joka päivä päivittäispalavereissa, ja myös muut palaverikäytänteet ovat voimassa. 

Seuraavina kehitysaskeleina Päivi näkee mm. työn ennakoitavuuden parantamisen sekä ennen kaikkea digitaalisuuden tuomat haasteet: ”Digitaalisuus valtaa myös palkkahallinnon, ja muutos vaikuttaa koko organisaatioon. Uusi teknologia vaatii kykyä muuttua”, Päivi tiivistää, ja kertoo pitävänsä hanketta todella hyvänä investointina: ”Olemme muuttuneet ja kehittyneet, paljon asioita on saatu eteenpäin.”

  

Lidl

 

 

 

Mari Koivunen

HR-osaaja Mari Koivunen

Tutustu HR-palveluihimme tarkemmin

Kysy lisää asiantuntijaltamme.

Kirsi Ikonen

Kirsi Ikonen
Service Manager
puh. 040 411 8118
kirsi.ikonen@azets.com

Eeva-Leena Laine

Eeva-Leena Laine
HR Advisor
puh. 050 561 2875
eeva-leena.laine@azets.com

 Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Ota yhteyttä

Myynnin puh. 010 756 4500

Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@azets.com

Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin.

Hyväksyn tietosuojakäytännöt. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.