Työyhteisö­­sovittelu tuo tuloksia

HR | 12/01/2018

Kirjoittaja Minna Kajanne

 

Mitä työkaverilta pitää sietää? 

Mediasta saamme lukea huonosti käyttäytyneistä julkisuuden henkilöistä, joiden käytös on nostettu kuin kissapöydälle kansakunnan arvioitavaksi. Työtehtävät ovat näillä henkilöillä hetkessä vaakalaudalla ja nyt arvioidaan heidän pätevyytensä jo olemassa oleviin tehtäviinsä.

Julkinen #metoo kampanja pyöri sosiaalisessa mediassa ja yksi jos toinen nostaa esiin omat kokemuksensa. Huono käytös, henkinen tai fyysinen pahoinpitely on ehdottomasti tuomittavaa. Fyysisen koskemattomuuden säilyttäminen ja esimerkiksi työpaikalla rauhassa oleminen on päivänselvyys. Sinuun saa koskea vain, kun annat siihen luvan. Selkeää ja helppoa.

Työyhteisössä on paljon erilaisia ihmisiä. Tiimiin tulee ryhmä työntekijöitä, jotka ovat toisilleen aluksi täysin tuntemattomia. Kukin valitaan työhön osaamisensa ja vuorovaikutustaitojen perusteella. Selkeää ja helppoa.

Meillä kullakin voi olla hyvin erilainen käsitys siitä, mikä on läppää, heitto, huumoria.

Ymmärrys oikeasta ja väärästä kumpuaa kokemuksistamme, arvoista ja uskomuksista. Toisen henkilön näkemys saattaakin olla hyvin suuressa ristiriidassa omien näkemysten kanssa. Ei niin selkeää ja helppoa.

Otetaan ajatusleikki… Työkaveri on käyttäytynyt huonosti, ylittänyt rajat ja koet tulleesi huonosti kohdelluksi. Mitä yleensä tapahtuu?

Usein asiaa on ensin sulateltu omassa päässä. On suututtu, loukkaannuttu, hämmennytty ja alettu vetäytyä. Esimerkiksi palavereissa on oltu hiljempaa tai vältetty ko. henkilön kohtaamista. Kun kohtaaminen on väistämätöntä, niin se yritetään hoitaa mahdollisimman nopeasti, ettei ehdi syntyä uutta kiusallista tilannetta. Selkeä selviytymismalli – pysy kaukana henkilöstä, joka tekee olosi tukalaksi. Onko se aina mahdollista?

Työmaailmassa saatamme törmätä henkilöihin, jotka ovat ns. rajattomia. Heillä ei ole normikäsitystä siitä mitä toiselle voi sanoa tai tehdä. He ovat rakentaneet ehkä itselleen rakenteet, joissa kokevat oman egonsa niin vahvaksi ja voittamattomaksi. Voivat sanoa kenelle vaan mitä vaan ja on kuulijan ongelma, jos on niin herkkähipiäinen, että sanoista loukkaantuu.

Nämä ihmiset kutsuvat itseään ”suoriksi” ja rehellisiksi ihmisiksi. He ” haistavat ” heikkouden ja saattavat ottaa sen kuin hupina, kun viiltävät sanoilla hiljaista henkilöä. Sanoilla leikkiminen on taidetta ja usein ne osoitetaan piikkinä jollekin. Tiimissä ”älykkäimmät ” huomaavat sanaleikit ja nauravat suoran henkilön jutuille, joskus vain selviytyäkseen itse piikittelyltä. Joku osaa kertoa, että ”suora” henkilö oli aluksi minunkin kimpussani, mutta onneksi jätti minut rauhaan, kun en välittänyt. Näin on karkeasti kuvattu ajatusleikki ”suorasta” ja ”heikosta” …

Voiko ihminen muuttua?

Minulta usein kysytään, voinko ihminen oikeasti muuttua? Voiko työntekijä oikeasti oppia olemaan sivaltamatta, kun se on niin hänen luonteensa mukaista toimintaa? Vastaan aina ja silmiin katsoen: Voi. Siihen tarvitaan aikaa ja tahtoa. Tilanne pitää pysäyttää ja perustella sen jälkeen sopia pelisäännöt käytökselle ja seurata miten ne toimivat.

Toinen osa tätä kaikkea on uusi alku. Annetaanko tälle suoralle henkilölle uusi mahdollisuus? Kuinka nöyrästi pitää anteeksi pyytää? Miten henkilö voi muuttaa omaa huumorintajuaan tai salaman nopeaa reagointitapaansa? Kyse on luottamuksesta ja se syntyy sanojen ja tekojen kautta.

Sanat, ”anna anteeksi”, on hyvä alku uudelle tavalle toimia. Ei helppoa, mutta selkeää. Työyhteisösovittelun kautta saadaan paljon hyviä tuloksia. Yksilöcoaching on myös yksi tapa pysähtyä tarkastelemaan omaan toimintaa ja omien voimavarojen suuntaa. Ryhmäcoachingissa päästää tiimin kanssa yhdessä purkamaan tuntoja turvallisessa ympäristössä. Yhteiset tavoitteet, yhteiset pelisäännöt ja luottamus on avainsanoja onnistumiseen

Kirjoittajasta Minna Kajanne

Senior Coach, Azets. Minnalla on yli 14 vuoden kokemus ylemmän johdon ja keskijohdon esimiesvalmennuksista sekä ryhmä- ja yksilöcoachingista. Minnalla on kyky vetää läpi laajoja muutosjohtamisen kokonaisuuksia sekä varmistaa esimiesten sitouttaminen, ja hänellä on myös laaja kokemus liiketoimintaa tukevista henkilöstöjohtamisen hankkeista ja projekteista. Johtamisen kehittäminen, Coaching, Outplacement, Työyhteisösovittelu.