Sosiaalisen median riskit työsuhteen kannalta

HR | 16/11/2018

Kirjoittaja Azets Finland

 

Viime päivinä on julkisuudessa ollut kohua Hesburgerin työntekijän twiitistä, jossa hän ilmaisi halunsa sylkäistä asiakkaan hampurilaiseen. Vaikka työntekijä ei ilmeisestikään mielitekoaan toteuttanut, johti kirjoitus kuitenkin hänen työsuhteensa päättymiseen.

Sosiaalisessa mediassa on paljon hyvää, mutta se sisältää myös paljon riskejä. Harkitsemattomatkin kommentit voivat levitä yllättävän laajalle. Erityisen tarkkana kannattaa jokaisen olla kommentoidessaan asioita, jotka voidaan liittää omaan työnantajaan.

Sosiaalisen median suhteen erityisesti kolme asiaa nousee esiin:

  1. Kuka henkilöstöstä saa kommentoida julkisuudessa työnantajan asioita ja näin esiintyä työnantajan edustajana.
  2. Millaista kommentointia työnantajasta kannattaa välttää omassa toiminnassaan sosiaalisessa mediassa.
  3. Sosiaalisen median pelisäännöt työyhteisössä

Peruslähtökohta on, että työnantajan nimissä voi esiintyä vain henkilö, jolla on tähän työnantajalta saatu valtuutus. Tämän valtuutuksen laajuus toki vaihtelee tilanteesta riippuen. On eri asia kirjoittaa työsähköposti omiin tehtäviin kuuluvasta vähämerkityksellisestä asiasta yrityksen sähköpostilla, jossa luonnollisesti työnantajan nimi näkyy kuin antaa julkisuuteen lausuntoja työnantajan taloudellisista vaikeuksista.

Yksityiselämän sosiaalisessa mediassa hyvä nyrkkisääntö on, että ei kannata kirjoittaa mitään sellaista, joka viittaa jollain tavoin työnantajaan ja jota ei kehtaisi käsitellä kasvotusten oman esimiehen kanssa. Jo pelkästään tämän asian pohtiminen ennen kommentointia voi säästää monelta harmilta.

Myös työnantajien kannattaa pitää huolta siitä, että henkilöstö tietää kuka voi yhtiön nimissä kommentoida ja myös, että millaista kommentointia työnantajasta työntekijän kannattaa välttää yksityiselämänsä toiminnassa. Sosiaalisen median pelisäännöt olisi hyvä laatia henkilöstön käyttöön. Yrityksestä ja sen toimialasta riippuen nämä pelisäännöt voivat olla hyvin yleisluontoiset tai sitten äärimmäisen yksityiskohtaiset. Olennaista on, että asia on käsitelty henkilöstön kanssa.

Autamme mielellämme pelisääntöjen luomisessa yrityksellenne. 
Katriina Huhtala, Legal Advisor

Kirjoittajasta Azets Finland

Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava yritys, joka palvelee asiakkaita henkilökohtaisesti niin digitaalisesti kuin paikallisesti.