Pienten puolesta pyörällä Pariisiin 2

Azets Life | 05/10/2017

Kirjoittaja Sebastian Aarnio

Muistatteko vielä Team Rynkebyn kanssa Pariisiin pyöräilleen Sebastianin? Hänen sykkeensä on nyt vähitellen tasaantunut ja hän kertoisi teille mielellään matkastaan, miten se sujui ja mitä se hänelle merkitsi.

Lähtöaamu 7.7.2017 Paavo Nurmen patsaalta. Huhhuh, että jännitti. Tätä hetkeä oli valmisteltu ja odotettu noin vuosi ja nyt se oli tapahtumassa. Tähän oltiin treenattu satoja tunteja. Kärvistelty hikisissä spinningsaleissa, irvistelty pitkillä ulkolenkeillä ympäri Sipoon laitumia. Jokainen porukasta oli valmistautunut tähän.  Me olimme valmiita! Kaikki Suomen 6 Rynkeby tiimiä kokoontuivat Helsinkiin Kansalaistorille. Perheenjäseniä, ystäviä ja työkavereita Azetsista oli tullut saattamaan rynkebyläisiä matkalle kohti Pariisia. Fiilis oli jännittävä ja pirteä.

Sitten lähdimme matkaan – poliisisaattueessa Itäväylää pitkin kohti Vuosaaren satamaa ja Travemünden lauttaa. Oli ehdottomasti yksi matkan huikeimmista näyistä, katsoa olkapään yli tuota vajaan 200 keltaisen pyöräilijän letkaa suljetulla autotiellä. Ai että se oli kaunista! Laivamatka kesti n. 30 tuntia ja oli näin sopivaa aikaa tankata ruokaa 1250 kilometrin pyöräilyä varten ja hengailla tiimiläisten kanssa. Saavuimme Travemündeen illalla ja polkaisimme hetkessä hotellille. Aamulla pääsisimme tositoimiin!

Let’s go!

Päivä 1: Travemünde – Walsrode
Päivä 2: Walsrode – Osnabrück
Päivä 3: OsnaBrück – Moers-Repelen
Päivä 4: Moers-Repelen – Liege
Päivä 5: Liege – Bouillon
Päivä 6: Bouillon – Liege
Päivä 7: Liege – Paris

Aamupala klo 6.20. Matkatavarat ulos ja fillarin tarkastus. Kello 7.00 klossit kiinni ja nämä keltaiset mignonit pyyhkäisivät kohti Pariisia.

Päiväetapit olivat keskimäärin noin 170km pitkiä, vaihdellen tasaisista Saksan maanteistä kiemurteleviin peltoreitteihin aina Belgian sateisiin serpentiiniteihin vuoristossa. Päivärytmi oli jaksotettu siten, että pidimme tunnin välein ns. ”teknisiä taukoja”. Parin tunnin välein saimme huoltotiimimme valmistamaa ja ruokasponsoreiden lahjoittamaa ruokaa. Keskiverto ajopäivä kesti 8 tuntia.

Pyöräily oli loppupeleissä aika helppoa, tai ainakin helpoksi tehtyä, kun taustalla pyöri kymmenkunta ihmistä, jotka olivat matkalla auttamassa meitä. Tähän timanttiseen huoltotiimiin kuului mm. etuhuolto, eli kylmäauto joka kuljetti ruokaa ja matkatavarat. Auto ajoi aina parin tunnin etumatkan ja valmisteli lounaan sekä päivällisen. Tämän lisäksi mukana matkassa oli takahuolto, jonne kuului kaksi WV Caddy-mallista autoa. Nämä taas kuljettivat vettä, vaihtovaatteita vaiheleviin keleihin sekä varaosia pyöriin. Huoltotiimi pelasi koko matkan aivan uskomattoman hyvin emmekä olisi päässeet minnekään ilman heitä.

Tiimissä on voimaa

Viimeisinä päivinä, päivien 5-7 kohdalla, alkoi jo porukalla tulla yhden jos toisenlaista haastetta pyörän ja kropan sekä mielen kanssa. Kumeja puhkesi, vaihdevaijereita katkeili, polviin vihloi ja ahterissa alkoi tuntumaan 30h istuminen. Porukassa alkoi jossain määrin vellomaan pienimuotoisia väsymyksen merkkejä etenkin, kun päästiin vuoristoon ja mäkiosuuksiin. Jollain ihmeen tavalla, valitusten sijaan, painaessamme 20 km tasaista nousua niin joku porukasta alkaa karjua: ”HYVÄ MEININKI – TEAM HESINKI, HYVÄ MEININKI – TEAM HELSINKI!” Ja ei siinä kauaa mennyt, kun koko 50 hengen joukkue huusi samaa lyhyttä säkeistöä ja energiatasot saatiin taas maksimiin. Siis tulee ihan kylmät väreet, kun vaan ajattelee sitä meininkiä. Jengi aivan rikki ja kaikkialle sattuu, mutta jaksetaan vaan tsemppaa. Lätkälegendaamme Timo Jutilaa lainatakseni: ”ON SE JOUKKUE!”

1250 km – 7 päivää

Lähestyessämme määränpäätä Pariisia aikakin jotenkin pysähtyi, kun katseli sitä menoa. Ryhmäpyöräily oli yhtä jatkuvaa saumatonta rullaamista.  Se kaikki mitä tuon ryhmäajon eteen oli tiimissä tehty, sen kaiken edestä saisi olla ylpeä katsellessa, miten letka rullasi ylös ja alas mäkiä, miten vetomiehet ennakoivat alamäkiä kyliin ja miten perämiehet sitkeästi jäivät näyttämään ohjeita seuraavalle ryhmälle. Tout simplement maqnifique!

Ja tapahtuipa vaan, pyöräilyn seitsemäntenä päivänä, että Team Rynkeby Helsinki, pääsi kuin pääsikin Pariisiin. Siis mitä ihmettä? 1200 km kilometriä 7 päivään. Porukassa oli ihmisiä, jotka eivät eläessään olleet istuneet muun kuin värikkään Hangossa valmistetun Jopon selässä ja täällä sitä ollaan. Tämä on aivan uskomatonta! Pariisissa meitä odotti kaikki muut Rynkeby joukkueet perheineen ja ystävineen. Yhteensä noin 4000 iloista ihmistä kannustamassa viime metrillä ja osoittamassa arvostustaan hyväntekeväisyystempaukselle. Tämä tulee ehkä olemaan elämäni muistiin painuvin viikko. Kaikki ne läheiset ihmiset. Kaikki se harjoittelu. Kaikki ne maisemat. Se tunnelma. Sitä en unohda koskaan.

8,8 miljoonaa euroa vakavasti sairaiden lasten hyväksi

Team rynkeby Gaala järjestettiin 15.9 jolloin seuraavat luvut julkaistiin.

Kerätyt varat:
Team Rynkeby yhteensä 8 800 000 euroa
Team Rynkeby Finland 566 00 euroa, josta
396 000 euroa Sylva RY:lle
169 000 euroa Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiölle

Team Rynkebyn työ Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Islannissa ja Färsaarilla tuotti yhteensä 8,77 miljoonan euron lahjoituksen vakavasti sairaille lapsille.

Team Rynkeby Finland polki 566 00 euroa, jotka menivät lyhentämättöminä pienille taistelijoille, jotka tarvitsevat meidän apua. Kiitos kaikille lahjoittajille. Kiitos Azets. Otimme taas yhdessä pikkuaskeleen kohti paremman syöpähoidon mahdollistamista lapsille ja nuorille.