Onko kilpailukykyinen palkka kilpailuetu?

HR
10/11/2011

Kirjoittaja Azets Finland

 

Kauppalehti.fi uutisoi 26.9. otsikolla ”Hullut päivät alkavat – Neljä viidestä haluaa vaihtaa työpaikkaa”. Jutussa kerrotaan lahtelaisen Positiivarit Oy:n tekemän tutkimuksen tuloksista, joiden mukaan Suomessa jopa neljä työntekijää viidestä on harkinnut työpaikan vaihtoa viimeisin vuoden sisällä. Luku on kovaa luettavaa ja vahvistaa jo pidemmän aikaa puheenaiheena ollutta käännettä työnhakijoiden ja työnantajien roolien välillä.

Tulevaisuudessa osaajilla on valttikortit käsissään ja työnhakijasta tulee valitsija. Työnantajat eivät enää ”anna töitä” vaan hakijat kilpailuttavat työpaikkoja ja (kärjistetysti sanottuna) valitsevat mihin haluavat mennä.

Uudenlaisessa työn markkinatilanteessa yritysten tulee nostaa panoksia. Usein rekrytointi-ilmoituksissa luvataan kilpailukykyistä palkkaa, mutta onko se oikeasti osaajia haettaessa kilpailuetu muihin yrityksiin nähden? Toki palkkaus vaikuttaa valintapäätöksessä hyvän hakijan puntaroidessa vaihtoehtojaan, mutta hyvällä palkalla ei sitouteta loputtomiin. Suurin osa työntekijöistä kaipaa työltään mielekkyyttä ja työyhteisöä, johon voidaan samaistua. Palkka on ehkä houkutin, mutta rekrytoinnin kilpajuoksussa kilpailuetuna tulevaisuudessa tulevat olemaan työnantajan joustavuus, yrityskulttuuri ja työyhteisö.

Y- ja Z-sukupolvien työntekijöitä rekrytoitaessa rahattomat edut ratkaisevat yhä enemmän (toki tuskin harva työtä ilmaiseksikaan tekee). Työpaikka ei ole nuorelle enää ”se paikka, johon nyt vain on mentävä joka aamu”, vaan työnantajalta haetaan joustavuutta ja mahdollisuutta sovittaa työ ja vapaa-aika yhteen.  Yritys myös vaihtuu nopeasti, jos meininki ei miellytä.

Työntekijä ei aina sano, joten työnantajan kannattaa kysyä. Työntekijöiden kehittämiseen ja viihtyvyyteen pitää siis satsata. Sitä kautta syntyy kilpailukykyä ja se on kaikkien etu – kilpailtiin sitten missä ja mistä tahansa.

 

Leena Kuitunen
Leena työskenteli Virvossa vuosina 2011-2014. Hän vastasi asiakkaiden rekrytointitoimeksiantojen toteuttamisesta. Hänellä on vahva visuaalinen ja viestinnällinen osaaminen, minkä lisäksi hän taitaa sosiaalisen median keinot ja väylät rekrytoinnissa ja potentiaalisten kandidaattien löytämisessä.

Kirjoittajasta Azets Finland

Azets on teknologiavetoinen osaamiseen erikoistunut yritys, jolla on pohjoismaiset juuret. Tarjoamme yrityksille joustavia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Yhdistämme datan, teknologian ja asiantuntemuksemme kokonaisuudeksi, joka tuottaa arvoa asiakkaillemme. Azets on osa CogitalGroupia, joka on kansainvälinen yrityspalveluihin erikoistunut konserni.