HR-asiantuntija vuokrapalveluna helpottaa arkea

HR | 27/11/2020

Kirjoittaja Nora Ojala

 

Näkemystä ja kokemusta – olisiko teidänkin organisaatiossanne HR-asiantuntija vuokrapalveluna arkea helpottava puuttuva palanen?

Yritysten alati muuttuvissa tilanteissa myös HR-tarpeet muuttuvat tiuhaan tahtiin. Yrityskaupat, uudet organisaatiorakenteet ja liiketoiminnan kehitys tarvitsevat kaikki tuekseen HR-asiantuntijan osaamista ja näkemystä. Vuokrapalveluna toteutettu HR-asiantuntijuus tarjoaa yrityksiin apua ja sparrausta niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä.

Mitä yhteistä kaikilla Suomessa toimivilla yrityksillä on? Toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta HR-kysymykset ovat usein samankaltaisia. Miten varmistamme, että henkilöstömme on osaavaa ja sitoutunutta? Azetsin kokenut HR-asiantuntija on hyvä ja osaava tuki, sparraaja ja taistelupari HR-haasteisiin.

”Vaikka asiakkaat ja toimialat ovat keskenään erilaisia, HR-kysymykset ovat varsin samanlaisia. Kuinka löydetään parhaat tavat kannustaa työssä tai puuttua alisuoriutumiseen? Kuinka hoidetaan ammattimaisesti ja lainmukaisesti lomautukset tai yt-neuvottelut? HR-tiimimme osaamista hyödyntäen löydetään parhaat ratkaisut, sillä lähes jokainen tilanne on taatusti tullut jollekin meistä vastaan jo aikaisemmin”, kertoo Azetsin HR-asiantuntija Virpi Jernström.

Monissa yrityksissä HR-asiantuntijat ja päälliköt vastaavat osa-alueestaan itsenäisesti, mutta toisinaan kokenutkin ammattilainen kaipaa sparrausta ja työparia Tällöin vuokrattu HR-asiantuntija auttaa purkamaan tilannetta ja tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja. Liiketoimintatyökaluja ja sähköistä taloudenhallintaa tarjoavan Holvin kanssa yhteistyö on jatkunut vuodesta 2016 ja sisältänyt muun muassa lakisäänteisten suunnitelmien luomisen ja työehtosopimukseen liittymisen. Kasvupyrähdyksen jäljiltä Holvi on keskittynyt kehittämään toimintaansa ja vahvistamaan luotuja toimintamallejaan. ”Haluamme pitää hyvää huolta ihmisistä, ja tässä Azetsin tuki on ollut tarpeen”, Holvin Terhi Norokorpi kertoo. 

HR-asiantuntija tarjoaa myös mahdollisuuden benchmarkata omaa tekemistä ja kuulla, minkälaisia ratkaisuja muut yritykset ovat tehneet. ”Pääsääntöisesti Suomessa yrityksissä asiat ovat todella hyvin, ja monille asioille sokeudutaan helposti. Tällöin on tärkeää katsoa tilannetta eri perspektiivistä. Monesti tärkeintä on tietojen ja sisältöjen paketoiminen ja viestiminen niin, että se on helposti ymmärrettävää ja tukee vastaanottajan tarpeita. Näissäkin tilanteissa voimme olla avuksi ja helpottaa yrityksen oman HR-asiantuntijan työtä”, summaa Jernström.

Oululainen Liikuntakeskus Hukka puolestaan kaipasi tukea henkilöstöjohtamisen osaamisen kasvattamiseen. Yhdessä HR-asiantuntijan kanssa kehitettiin muun muassa mittaristoa ja johtamisen tapaa, ja koottiin henkilöstökäsikirja, joka toi yhtenäisen ohjeistuksen yleisimpiin kysymyksiin. Kertaluontoinen kartoitusprojekti on jo tuonut tuottoa, kun olennaiseen keskittyminen henkilöstöhallinnassa ja strategiatyössä ovat maksaneet investoinnin takaisin. ”Kyky olla parempi työnantaja auttaa yritystä menestymään pitkäjänteisesti. Jälkikäteen arvioiden meillä ei ollut varaa olla tekemättä tätä”, kommentoi Hukan toimitusjohtaja Anna Rounaja.

Kuinka tukea työntekijän hyvinvointia poikkeusoloissa?

 Rajoitusten ja poikkeustilanteiden värittämän vuoden jälkeen työntekijöiden jaksamiseen ja työhyvinvointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota nyt, kun moni tekee töitä kotoa käsin. HR-tuki voi auttaa myös etätöiden järjestämisen parhaiden käytäntöjen kanssa.

”Suomessa on tutkittu työkykyä ja työhyvinvointia laajasti, mutta tätä tietoa ei osata vielä kokonaisvaltaisesti hyödyntää. Erään asiakkaan kanssa mietimme, miten voisimme hyödyntää työeläkeyhtiöiden tarjoamia itsensä johtamisen kokonaisuuksia henkilöstön hyvinvoinnin tukena. Toisten kanssa olemme keskustelleet tauottamisen merkityksestä ja etäyhteyksien kautta toteutettavista taukojumpista. Nyt kun etätyön työkalut alkavat olla hallussa, on keskityttävä entistä enemmän siihen, kuinka työskentelystä tehtäisiin entistä osallistavampaa ja vuorovaikutteisempaa”, Jernström pohtii.

Jernströmin mukaan tulevaisuutta ennustaessa HR-kristallipallossa näkyy erityisesti itsensä johtaminen ja kehittäminen. Ensi vuonna nähdään yhä enemmän työntekijöille tarjottavia itsensä johtamisen kokonaisuuksia. Myös rekrytoinnit tulevat nousemaan, sillä poikkeusolot ovat todistaneet, että niinkin tärkeä ja pitkäjänteinen päätös kuin uuden henkilön valinta ja palkkaaminen voidaan toteuttaa hyvin toimivasti virtuaalisesti. Vuoden aikana jäihin pantuihin projekteihinkin palataan, kun luottamus etätyöskentelyn toimivuuteen on nyt saavutettu. Tärkeintä on pitää työntekijöistä huolta.

Mihin teillä aiotaan panostaa HR-työssä ensi vuonna? HR-asiantuntijamme tarjoavat räätälöityä tukea HR-kysymyksissä ja kertovat, mitä ensi vuonna kannattaa ottaa huomioon.

Jätä yhteydenottopyyntö

Kyllä kiitos haluan, että käsittelette yhteydenottopyyntöni. Hyväksyn, että Azets vastaanottaa ja tallentaa yhteystietoni Azetsin tietosuojakäytännön mukaisesti.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.

Kirjoittajasta Nora Ojala

Manager, Consulting, Azets. Nora on toiminut johtamisen ja johtoryhmätyön kehittäjänä viimeisen 15 vuoden ajan, toimien samanaikaisesti esimies- ja liiketoimintavastuutehtävissä. Noran osaamisalueita ovat myös organisaatiokulttuurin uudistaminen sekä muutoksen johtaminen. Johtamisen ja johtoryhmätyön kehittäminen, organisaatiokulttuurin uudistaminen, muutoksen johtaminen.