”Hei älä koskaan ikinä muutu…”

HR | 11/08/2016

Kirjoittaja Azets Finland

 

5 käytössä karaistua neuvoa johdolle ja esimiehille muutoksen läpivientiin

Muutosvastarinta on oire. Se nähdään asiana, joka täytyy kukistaa. Muutosta ei vastusteta sinällään, vaan muutoksen vaikutuksia ja tilanteen tuomaa epävarmuutta. Hyvä on kuitenkin muistaa, että muutosvastarinta sisältää energiaa, apatia ei. Tässä viisi neuvoa muutoksen läpivientiin. Muutos voi toteutua, kun:

1. Muutoksen välttämättömyys perustellaan asiakkaiden kautta.

  • Kerro ja perustele miksi muutosaskeleet on otettava. Perustele asiakkaiden odotusten kautta. Niistä kaikki lähtee. Osoita muutokselle juurisyyt asiakasmenestyksen varmistamisesta. Jollei niitä löydy, pysähdy. Älä oleta, mitä asiakas haluaa. Selvitä se – keinoja löytyy. Pyydä avuksesi eläviä asiakkaita kertomaan mitä odottavat teiltä. Kokeiltu ja toimii.
  • Näy ja liiku talossa, puhu enemmän ihmiselle kuin ihmisille. Jaksa toistaa tavoitteita ja elävöittää niitä arjen esimerkeillä. Käytä tähän aikaa. Johtajana joko rakennat tai syöt muutoksen uskottavuutta.
  • Kerro mitä makeaa sopii odottaa, kun onnistumme. Kerro mitä karmeaa tulee, jos juutumme poteroihimme. Ei niin mukavaa hommaa, mutta tässä kohtaa työsi tärkeintä ydintä.
  • Älä lässytä tai kaunistele – puhut aikuisille. Ole umpirehellinen, mutta älä herkuttele peloilla.

2. Hyväksytään, ettei paluuta vanhaan ole.

  • Vahvista muutoksen peruuttamattomuutta, vaikka porukkasi ei pitäisi siitä. Olet viestin tuoja, jota kohti nuolet suhahtavat. Jatka silti.
  • Joillekin tuot sanoillasi epävarmuuden, toisille toivoa tulevaan. Aina joku elättää toivoa, että tämä menee ohi ja mikään ei muutu. Kohtele häntä päättäväisesti, mutta älä tylytä.
  • Olemme eritahtisia. Suunnasta et voi tinkiä, marssitahdista joudut joidenkin kohdalla, kunhan matka etenee.

3. Jokaikinen on mukana talkoissa.

  • Pidä huoli, että muutos koskee kaikkea ja kaikkia. Jos tuleva menestys lasketaan vain osaporukan varaan, repivä railo on valmis.
  • Avaa pläkkinäkyväksi se, miten yksiköt muuttavat toimintaansa ja parhaimmillaan se miten yksittäiset työntekijät tekevät sitä. Tavoitteena jokaiselle tunne, että ”ollaan kaikki samassa sateessa”.

4. Epämukavuus hyväksytään.

  • Muistuta mitä asiakkaat odottavat. Käytä asiakkaan sanoja ja logiikkaa. Palaa tähän usein. Kuvaile malliksi, miten johtoryhmä muuttaa konkreettisesti omaa toimintaanne isolla kädellä. Irrota palkitsemisperusteet vanhasta ja sido ne muutosten etenemiseen ja onnistumiseen. Ei jätä kylmäksi johtoa eikä henkilöstöä.
  • Auta porukkaasi uusiin käytäntöihin. Aloite on sinulla. Kysy mitä konkreettisesti tarvitaan ja tarjoa sitä tinkimättä.
  • Pyydä talosta mielipidejohtajia ja kellokkaita avuksesi. Löydät lojaalisuusaarteita, joista et tiennyt.
  • Rakenna muutoksille taulu, huone tai intra, jossa kokonaisuus ja askeleet näkyvät reaaliajassa. Otsikkona asetetut tavoitteet ja asiakkaan odotukset. Käytä rohkeasti symboliikkaa ja vertauskuvia.

5. Ymmärretään, että muuten rahat loppuvat.

  • Rahat ovat realiteetti, josta voi puhua avoimesti. ”Meillä on puoli vuotta aikaa saada lasku taittumaan ja tulos nousemaan xx-tasolle” ei ole pelottelua vaan omistajan antama realiteetti, joka on syytä jokaisen tietää. Johdon tehtävä on kertoa se. Rehellisyys on pienempi paha kuin villit spekulaatiot ja talon parhaiden joukkopako. Toisaalta – takarajan tunnistaminen voi olla se, joka antaa muutostahdille siivet.

Olen tehnyt töitä asiantuntijoiden johtajana yli 20 vuotta. Joka päivä pöydällä on ollut pieniä tai suuria, bisnekselle välttämättömiä muutoksia, joiden herkässä keskiössä on totutut ja mukavat työtavat. Parhaat kicksit olen saanut, kun raskas laiva alkaa kääntyä uuteen suuntaan. Silloin kun sitkein muutoksen vastustaja puhuu innoissaan niillä sanoilla, joilla käännös aloitettiin. Silloin kun asiakas sanoo, että teidän porukallahan on ihan uusi draivi päällä.

Jari Kostamo
Jarilla on 27 vuoden esimieskokemus ja 20 vuoden toimitusjohtajakokemus useissa palvelusektorin yrityksissä mm. Mainostoimisto SEK&GREY:ssä, AS-GREY:ssä ja Markkinointi-instituutissa. Kokemus brändien, markkinoinnin ja kaupallistamisen parissa antaa vankan pohjan toimia Senior Advisorina Virvon Vetoketju-konseptissa, joka auttaa kytkemään strategian, johtamisen ja esimiestyön sekä yrityskulttuurin yhteen asiakasmenestykseksi. Jari uskoo, että menestys asiakkaiden kanssa alkaa aina yrityksestä sisältä. Täyskäännös tai uusi näkökulma bisnekseen onnistuu vain silloin, jos onnistutaan ihmisten kanssa. Menestys seisoo aina kahdella jalalla: se vaatii sekä terävää strategiaa että tervehenkistä organisaatiota.

Kirjoittajasta Azets Finland

Azets on teknologiavetoinen osaamiseen erikoistunut yritys, jolla on pohjoismaiset juuret. Tarjoamme yrityksille joustavia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Yhdistämme datan, teknologian ja asiantuntemuksemme kokonaisuudeksi, joka tuottaa arvoa asiakkaillemme. Azets on osa CogitalGroupia, joka on kansainvälinen yrityspalveluihin erikoistunut konserni.