Esimies: Miten tänään palkittaisiin?

HR | 15/03/2017

Kirjoittaja Azets Finland

 

Suomalaisyrityksellä on keskimäärin 40 työsuhde-etua. Monia työsuhde-etuja ei aina mielletä eduiksi. Työsuhde-etuja ovat esimerkiksi ilmaiset juomat kahvihuoneessa, työnantajan kustantama sairaan lapsen hoitaja sekä kulttuuri- ja liikuntasetelit. Valitettavan usein työsuhde-eduista tiedottaminen saattaa olla puutteellista ja työnantajan tarjoamia etuja ei osata hyödyntää.

Esimiestyön keskeisimpiä tavoitteita on henkilöstön motivaation ylläpito. Yleensä hyvinä aikoina motivointikeinoja on tarjolla runsaasti, mutta entä silloin kun yritys on taloudellisesti tiukan paikan edessä ja resurssit ovat vähäiset? Millä motivoida henkilöstöä, jos mitään uutta ja ylimääräistä ei voida tehdä? Voisiko vastaus löytyä yrityksen käytössä olevien työsuhde-etujen tehokkaammasta hyödyntämisestä ja paremmasta markkinoinnista henkilöstölle?

Esimiehen muistilistaan voisi laittaa ainakin nämä alla olevat asiat:

1. Tunne yrityksen käytännöt ja tee ne näkyviksi

Tunnetko yrityksesi työsuhde-edut ja käytännöt? Rekrytointitilanteessa on luontevaa markkinoida yrityksen työsuhde-etuja. Tämä markkinointi ei mene hukkaan, vaikka henkilöä ei palkattaisi tehtävään, koska tieto yrityksen hyvistä työsuhde-eduista vie eteenpäin positiivista yrityskuvaa. Sisäisesti henkilöstöetujen markkinointia ei ole hoidettu pelkällä sähköpostilla tai kahvihuoneen seinään teipatulla A4:lla. Miten paljon käyt keskustelua etujen käyttämisestä tiimisi jäsenten kanssa.

2. Ole esimerkkinä ja hyödynnä itse

Esimerkillä johtamisella saadaan usein parempia tuloksia. Kokemukseni mukaan työsuhde-etuja aktiivisesti itse käyttävät esimiehet markkinoivat niitä omalle tiimilleen. ”Käykää punttiksella, kun se on puoli-ilmaista”, on aika tehoton markkinointipuhe verrattuna oman kokemuksen jakamiseen. Hyödynnä ja jaa kokemuksia mahdollisimman avoimesti.

3. Kun käytäntöjä muutetaan, muista myönteinen asenne

Kun työnantaja ottaa saavutettuja etuja pois, on esimies kysymyksen edessä; miten motivoida porukkaa uudessa tilanteessa? Säästökuuri voi parhaassa tapauksessa toimia koko henkilöstöä herättävänä asiana, vähän samaan tapaan kuin jääkiekossa maalivahdin pois ottaminen tasoitusmaalia hakiessa. Yleensä ensireaktio on negatiivinen, saavutetuista eduista luopuminen tekee kipeää. Esimiehen tulee muistaa näissä tilanteissa oma roolinsa. Vaikka kulukuuri sattuu aina samalla tavalla myös esimieheen, on tärkeä säilyttää myönteinen asenne. Miksi olemme kulukuurilla? Mitä voimme tehdä tilanteen eteen? Lähtikö kaikki edut vai vain osa? Hae kaikissa tilanteissa myönteisiä näkökulmia.

4. Tunne tiimisi ja motivoi yksilöitä

Ihmisillä on erilaisia arvoja ja kiinnostuksen kohteita. Ilmainen salijäsenyys voi olla jollekin työntekijälle motivoinnin ykkösjuttu, toiselle taas ei. Työnantajan tarjoamat virkistystilaisuudet ja tarjoilut jakavat mielipiteitä. Kohtaako tämän hetkiset työsuhde-edut henkilöstön tarpeita? Kysy ja ylläpidä keskustelua. Vapaa-aikaa arvostetaan entistä enemmän. Työmatkan pituus ja etätyömahdollisuudet vaikuttavat suoraan käytettävän vapaa-ajan määrään. Onko työsuhde-etuna mahdollista käyttää joustavaa työaikaa tai etätyöpäiviä? Kun esimiehenä tunnet tiimisi jäsenten olosuhteet, voit aina nostaa esille sopivia ja yksilölle merkitseviä työsuhde-etuja.

5. Kuuntele ja kehitä

Käy arjessa keskustelua työsuhde-eduista. Kuuntele mitä tiimin jäsenet sanovat. Listaa uudet ideat ylös ja vie niitä eteenpäin. Onko yrityksessäsi raportointia työsuhde-etujen käytöstä ja oletko tutustunut niihin? Jos olemassa olevaa pesula-alennusta ei kukaan ole hyödyntänyt kahteen vuoteen, kysymys kuuluu; pitäisikö miettiä uusia juttuja?

Lopuksi:

Onnistunut työsuhde-etu motivoi ja sitouttaa työntekijöitä. Työsuhde-edut ovat osa palkitsemista ja niiden tulisi olla osana esimiestyön motivointipakkia. Hyvä pomo luo hyvää fiilistä, tuntee porukkansa ja osaa hyödyntää taitavasti olemassa olevia työsuhde-etuja omassa johtamisessaan.

Kirjoittajasta Azets Finland

Azets on teknologiavetoinen osaamiseen erikoistunut yritys, jolla on pohjoismaiset juuret. Tarjoamme yrityksille joustavia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Yhdistämme datan, teknologian ja asiantuntemuksemme kokonaisuudeksi, joka tuottaa arvoa asiakkaillemme. Azets on osa CogitalGroupia, joka on kansainvälinen yrityspalveluihin erikoistunut konserni.