Työnhakijakokemuksen kehittämisessä pätevät samat asiat kuin asiakaskokemuksen kehittämisessäkin. Asiakas- ja työntekijäkokemuksen tärkeys jo ymmärretään, samoin suosittelun. Rekrytointiprosessikaan ei elä omassa kuplassaan, vaan myös sitä on kehitettävä kasvaneita odotuksia vastaavasti.

Asiakas- ja työntekijäkokemuksen tärkeys jo ymmärretään, samoin suosittelun. Rekrytointiprosessikaan ei elä omassa kuplassaan, vaan myös sitä on kehitettävä kasvaneita odotuksia vastaavasti. Parhaat näkevät rekrytointivaiheen keinona erottua. Muodostuvissa kokemuksissa kohtaavat inhimillinen ja liiketoiminnallinen merkitys.

Työnhakijakokemuksen kehittämisessä pätevät samat asiat kuin asiakaskokemuksen kehittämisessäkin. Ensimmäiset kysymykset ovat samalla niitä tärkeimpiä. Näemmekö hakijat oikeasti rekrytointiprosessin asiakkaina? Miltä tuntuu olla hakijanamme?

Kun työnhakijana tunne rekrytoivasta yrityksestä on positiivinen ja pieni kutkutus mahan pohjassa syntyy innostuneisuuden merkiksi uutta työtehtävää kohtaan, heittäydymme mukaan rekrytointiprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Rekrytointi on moninainen ketju tapahtumia ja olemme vuorovaikutuksessa monien eri rekrytoivan yrityksen edustajien kanssa. Tämä vuorovaikutus yrityksen henkilöiden kanssa ja sen luonne vaikuttavat siihen, minkälaisen omakohtaisen tunnekokemuksen työnhakijana saamme ja vertaamme tätä tunnetta meille ennakkoon syntyneeseen työnantajamielikuvaan nähden – onko käsitykseni ja tuntemukseni kyseisen yrityksen kohdalla edelleen sama vai muuttunut suuntaan tai toiseen?

Työantajamielikuvamarkkinointiin kiinnitetään huomiota, jotta yrityksen olemassa olevasta yrityskulttuurista, arvoista sekä tavoista toimia saadaan tehtyä mahdollisimman houkutteleva viesti juuri niille parhaille osaajille, joiden halutaan omaksuvan yrityskulttuuri omakseen. Oikeanlainen ja oikeaan kohderyhmään kohdennettu työnantajakuvamarkkinointi edesauttaa samaistumaan yrityksen toimintatapaan ja arvomaailmaan jo kauan ennen mahdollista rekrytointitilannetta. Onnistunut työnantajamielikuvamarkkinointi lähtee yrityksen sisältä ulos päin, jolloin työnantajamielikuvamarkkinoinnilla viestityt asiat todella toteutuvat myös käytännössä, esimerkiksi rekrytointiprosessin aikana, sekä arjessa yrityksen toiminnassa.

Teimme avoimen kyselytutkimuksen, jotta pääsimme sukeltamaan syvemmälle työnhakijakokemuksen maailmaan. Tulosten pohjalta säännöllinen ja henkilökohtaisia perusteluja sisältävä hakijaviestintä rekrytoinnin etenemisestä sekä lopputuloksesta on hyvin merkityksellinen ja positiivista hakijakokemusta edistävä tekijä. Tämä kertoo siitä, että rekrytointiin kaivataan avoimuutta – salaperäisyyden ja mystisyyden verho on syytä laskea alas ja kertoa avoimesti rekrytoinnin eri vaiheista hakijoille, myös henkilökohtaisella tasolla. Toinen merkityksellinen kyselytutkimuksen tulos liittyy rekrytoinnin läpinäkyvyyteen – työtehtävästä, tiimistä, esimiehestä ja organisaatiokulttuurista työnhaun aikana muodostuneen kuvan on vastattava mahdollisimman hyvin todellisuutta. Läsnä olevalla ja yksilöä arvostavalla tavalla toteutetut keskustelunomaiset ja kiireettömät kontaktit ja haastattelut ovat keskeisiä keinoja hyvän hakijakokemuksen luojina kohti brändilähettilyyttä.

Rekrytointiin liittyy aina tunnetta. Siellä missä on tunnetta, on mahdollisuus luoda vahvoja kokemuksia. Keinoja positiiviseen kokemukseen on tarjolla. Kyse on asian merkitykseen havahtumisesta ja valinnoista. Kun onnistumme, viidakkorumpukin palkitsee.

 

Karoliina Heikkinen

Tilaa Azetsin uutiskirje

Hyväksyn tietosuojakäytännöt. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.

Teemoina HR, palkanlaskenta, johtaminen

About Azets Finland

Azets on teknologiavetoinen osaamiseen erikoistunut yritys, jolla on pohjoismaiset juuret. Tarjoamme yrityksille joustavia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Yhdistämme datan, teknologian ja asiantuntemuksemme kokonaisuudeksi, joka tuottaa arvoa asiakkaillemme. Azets on osa CogitalGroupia, joka on kansainvälinen yrityspalveluihin erikoistunut konserni.